Az ősz beköszöntét nem csak a hulló levelek vagy a csökkenő hőmérséklet jelzi, hanem az is, hogy megkezdődnek Ferihegyen a különféle karbantartási munkálatok. Ennek keretén belül levágják a füvet a repülőtér teljes területén, valamint megtisztítják bazaltbetonból készült futópályákat, melyek alapterülete nagyjából 400 ezer négyzetméter.
A fűvágást traktorokkal végzik, egyszerre 3-4 darab jármű pásztázza a gurulóutak és a pályák melletti területeket. Az összegyűlt fűbálákat olyan helyre teszik, ahol nem akadályozzák a repülőgépek mozgását, majd később a takarítást végző cég elszállítja, állattakarmányozás céljából.
A futópályák takarítása valamivel nehezebb, és összetettebb feladat. A rendszeres karbantartásra azért van szükség, mert a leszálló repülőgépek kerekeiről rendkívül nagy mennyiségű gumi tapad a pályára leszállás során. A szépen lassan kialakuló „gumifelület” pedig nagy mértékben rontja a fékhatást, főleg esős időben, valamint a ráégett gumi elfedi a futópálya felfestéseit, jelöléseit (például a pálya középvonala). Ezek komoly veszélyforrást jelenthetnek a több száz kilométer per órás sebességgel érkező repülőgépek számára és nagyban megnehezítik a pilóták munkáját.
Hogy a járatok minden időjárási körülmény között biztonságban landolhassanak, a szakemberek egy különleges munkagéppel végighaladnak a pályán, és a leszállások során keletkezett gumicsíkokat egy rendkívül erős vízsugárral fellazítják, majd egy porszívóhoz hasonló szerkezettel a gép tartályába gyűjtik. Az összegyűjtött gumi veszélyes hulladéknak számít, ezért ennek tárolásáról és további kezeléséről külön gondoskodik a repülőtér.
A takarítást végző gép:
A Budapest Airport jelenleg nem rendelkezik az ilyen feladatok elvégzésére alkalmas járművel, így Ausztriából béreltek egyet. A gép 3000 bar nyomással fecskendezi a vizet a pályára, azonban ekkora erő kifejtésével sem érhető el 100 százalékos eredmény.
A tegnapi napon a 13L/31R, azaz a kettes pályát „radírozták” le. A munkálatok ideje alatt a futópályát hosszabb időre lezárták az érkező és induló forgalom elől:
A pályatengely körül látható egy már a megtisztított, világosabb sáv, de még így is sok van hátra míg elérik a kívánt célt:
Aki a hetekben Ferihegyre látogat érdemes előre leellenőriznie a Notam üzeneteket oldalunkon, hogy mikor melyik futópálya lezárására kerül sor.