Az európai repülésfelügyelet megadta az Airbus A330neo Rolls-Royce hajtóműveire a 330 perces ETOPS-engedélyt, a típus ennyi repült időre távolodhat el kitérő repterektől.
Legújabb típusbizonyítvány-frissítésében az európai repülésbiztonsági ügynökség, az EASA megadta a 330 perces ETOPS-engedélyt az Airbus A330neo kizárólagos hajtóműtípusának, a Rolls-Royce Trent 7000-nek – írja a Flightglobal portál.
A jóváhagyás értelmében az A330neo egyetlen működő hajtómű esetén akár öt és fél óra repült idő távolságra is lehet a kitérő légikikötőktől.
Az EASA az új generációs Airbus-szélestörzsű forgalomba vezetése előtt 180 perces ETOPS-engedélyt adott, ráadásul korlátozásokkal, mivel a Trent 7000 a Boeing 787-eseken problémásnak bizonyuló Trent 1000 rokona.
A dokumentum kiadásának idején ugyanis a Rolls-Royce még nem végezte el mindazokat a vizsgálatokat, amelyek a teljes körű ETOPS-engedélyhez szükségesek. Az EASA pedig december végéig adott haladékot ezek pótlására, amelyet a brit gyártó teljesített.
A mostani engedélyben foglaltak szerint viszont csak azon hajtóművekre érvényes a 330 perc, amelyeken a vonatkozó karbantartási előírások alapján már végrehajtották az előírt módosításokat.
Az Airbus az A330neo legelső utasforgalomba állított példányát, egy -900-as változatú gépet a bevezető TAP portugál légitársaságnak adta át november végén.
Az ETOPS, azaz kiterjesztett kéthajtóműves üzemeltetési eljárás azért fontos, hogy ideális útvonalakon repülhessenek lakatlan területek, és például óceánok felett a csupán két erőforrással felszerelt gépek. Ez nem csak az egyes repülőgépek és hajtóműveik, hanem az adott légitársaság és repülőszemélyzet függvénye is.