Az utazási korlátozások feloldását követően óvatos, mégis látványos növekedésnek indult a légiforgalom hazánk légterében. A légiközlekedés a járvány miatt kialakult válság egyik legnagyobb károsultja, a HungaroCotrol álláspontja szerint az Európai Bizottságnak a légiközlekedési infrastruktúra működőképességének biztosítására kellene nagyobb hangsúlyt fektetnie, egyes nagyobb lobbierővel rendelkező piaci szereplők megsegítése helyett.

Bár az előrejelzések továbbra is kimért ütemű visszarendeződést jósolnak az európai légi közlekedésben, az elmúlt másfél hónap látványos eredményeket hozott a HungaroControl által kezelt forgalomban – adta hírül lapunknak eljuttatott közleményében a Magyarország légiforgalmi irányításáért felelős vállalat.

A koronavírus terjedésének lassításáért elrendelt korlátozások hatására áprilisban szinte napok alatt több mint 90 százalékkal csökkent az európai légiforgalom az előző év azonos időszakához képest. Ugyanez a tendencia érvényesült a magyar, illetve a HungaroControl által kezelt koszovói magas légtér forgalmában is, ezáltal az irányítók naponta mintegy kétezerrel kevesebb gép biztonságos repülését segítették.

Forrás: HungaroControl

A globális járványhelyzet a légiközlekedésben ugyan soha nem látott visszaesést hozott, ebben az időszakban lényegesen felértékelődött a cargo járatok szerepe, ezzel együtt még hangsúlyosabbá vált a légiforgalmi szolgáltatás jelentősége is.

A HungaroControl irányítóinak köszönhetően az egészségügyi védőfelszerelések, gyógyászati segédeszközök, a koronavírus-tesztek, illetve a gyógyszerszállítmányok időben és a legnagyobb biztonságban érkezhettek meg Magyarországra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az áprilisi mélypont után május végétől lassú ütemben, de mégis növekedni kezdett a kezelt járatok száma hazai és európai viszonylatban egyaránt.

A visszarendeződés júniusban, a járványhelyzet miatt bevezetett intézkedések enyhülése, köztük az utazási korlátozások feloldása következtében vett nagyobb lendületet.

Ennek megfelelően Magyarország átrepülő forgalma 20, a Koszovó feletti magas légtér gépmozgásai 25, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalma 30 százalékpontot meghaladó mértékben nőtt a korábban mért, lesújtó adatokhoz képest.

Forrás: HungaroControl

Az EU-nak egyelőre nincs megfelelő válasza az iparági krízis kezelésére

A turizmus mellett a légi közlekedés a járvány nyomán kibontakozó válság egyik legnagyobb károsultja, ugyanis jelentősen csökkentek a légi navigációs szolgáltatók bevételei.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy a jelenlegi európai kezdeményezések homlokterében nem a légi közlekedési infrastruktúra működőképességének biztosítása, illetve a tagállami tulajdonú légi forgalmi szolgálatok megsegítése áll, sokkal inkább a nagyobb lobbierővel rendelkező piaci szereplőket, a légitársaságokat kívánják megmenteni Brüsszelben – vélekedik a HungaroControl..

A cég álláspontja szerint az iparági krízisre egyedül az jelenthetne megoldást, ha az Európai Bizottság olyan stabil jogszabályi környezetet garantálna, amely a légi navigációs szolgáltatók kieső költségeinek teljes megtérítését biztosítja.

Fotó: AIRportal.hu