Pilótahiba okozta a Flydubai 981-es járatának 2016. március 19-i katasztrófáját az orosz balesetvizsgálók végleges jelentése szerint.
A Reuters hírügynökség jelentése szerint az orosz Államközi Légiügyi Bizottság nyilvánosságra hozott jelentésében az áll: a légitársaság Boeing 737-800-asának balesete egy megszakított leszállási kísérlet után történt, a katasztrófa bekövetkezésében több faktor is közrejátszott.
A jelentés a baleset bekövetkezésében szerepet játszó emberi tényezők közül kiemeli a stresszt és a kapitány pszichológiai problémáit, a pilóták közötti koordináció hiányát és az elégtelen képességeket és kompetenciákat.
A baleset időpontjában a pilóták már hat órát a levegőben töltöttek, ebből két órát feszült, megterhelő helyzetben, amely közben nem szokványos döntéseket kellett meghozniuk. Az utolsó leszállási kísérlet a pilóták bioritmusa szempontjából a lehető legrosszabb pillanatban történt, amikor az emberi szervezet a legkevésbé képes munkát végezni, és nagy a hibák kockázata.
A kapitány magas stressz szintjéhez az is hozzájárult, hogy attól tartott, hogy túllépi a munkaidejét és nem tudja teljesíteni a visszautat, valamint ha a repülőgéppel nem a célállomáson, hanem kitérő repülőtéren száll le, akkor szembe megy a légitársaság ajánlásaival.
A kapitány a katasztrófa előtti másodpercekben, a második leszállási kísérlet megszakítása és átstartolás közben leblokkolt, elvesztette a helyzetfelismerő képességét. A jelentés kiemeli, hogy a repülőgép rendszereit a pilóták nem konfigurálták be megfelelően.
A vizsgálat anyaga szerint a baleset bekövetkezésében a rossz időjárás és a szélnyírás is közrejátszott, de a repülőgép alkalmas volt a repülésre, a műszaki hibát kizárták.
Mindezek együtt a gép feletti kontroll teljes elvesztésével jártak, és a gép a második landolási kísérlet megszakítása után nem sokkal a futópályába csapódott. A gépet a baleset idején a kapitány vezette.
Mint arról az AIRportal is beszámolt, a Flydubai A6-FDN lajstromú, a baleset idején öt éves repülőgép az FZ 981-es járaton érkezett Dubajból Rosztovba. A repülőgép a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt először megszakította a leszállás előtti megközelítést, majd mintegy két órás várakozást követően kezdte meg ismét a repülőtér megközelítését.
Ennek során a repülőgép a futópályához csapódott és végül a futópálya végéhez közel állt meg, összetört és kigyulladt, a roncsok nagy területen szóródtak szét.
A fedélzeten 55 utas és 7 fős személyzet tartózkodott, a katasztrófát senki nem élte túl.