Rendkívül instabil volt a Bek Air napokban lezuhant Fokker 100-asa a légitársaság közlése alapján. A gép az elemelkedést követően folyamatosan jobbra-balra dőlt, aminek hátterében korábbi esetek alapján jegesedés állhat.

A Flightglobal a légitársaság közlése alapján arról számolt be, hogy a december 27-én az Almatiból végrehajtott felszállás után röviddel lezuhant UP-F1007 lajstromú Fokker 100-as személyzete a felszállás előtt bekapcsolta a törzs és a hajtóművek jégtelenítéséért felelős rendszereket és a gép alaphelyzetű fékszárnyakkal, a 05R jelű futópálya teljes hosszát kihasználva emelkedett fel 148 csomós sebességgel helyi idő szerint 7.20-kor.

A légitársaság arról tájékoztatott, hogy jelenlegi információk szerint a gép Rolls-Royce Tay hajtóművei és egyéb rendszerei rendben működtek.

Az elemelkedés után a gép azonnal oszcilláló mozgásba kezdett,
először kissé balra, majd közel 19 fokkal jobbra, aztán 14,5 fokkal megint balra, és 11 fokkal ismét jobbra dőlt. A repülés mindössze 36 másodpercig tartott, a Fokker legnagyobb repülési magassága nem haladta meg a 20 lábat (6 méter) sem.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légitársaság nem közölte, hogy a gépet a forgalmi előtéren jégtelenítették-e, de hasonló viselkedést Fokker 100-asnál korábban a szárnyak jegesedése okozott. A Bek Air egyelőre nem bocsátkozott találgatásokba a 12 halálos áldozatot követelő tragédia okait illetően.

A Fokker alig 10 másodperc után visszaesett a földre, és 15 másodpercen keresztül 12-13 fokos állásszöggel a földön gurult. A futókat a felszállás után 30 másodperccel húzták be, alig 6 másodperccel a kétemeletes házba történt becsapódása előtt.

A kazah kormány azonban a légitársasági nyilatkozatra reagálva közölte, hogy még zajlik a vizsgálat, korai bármilyen okot megjelölni vagy információt kiadni, és a hivatalos, a kijelölt hatóságok által kiadott közlemények a mérvadók.

A kép illusztráció. Wikimedia Commons

A balesetben érintett gép a német Contact Airtől érkezett a Bek Airhez 2013-ban, legutóbb októberben végeztek rajta C1-es, C2-es és D2-es átvizsgálást, és azóta is rendszeresen, az előírások betartásával szervizelték.

A légitársaság adatai szerint 52 700 ciklust (fel- és leszállást) teljesített, a kapitánynak 21 ezer repült órája volt, ebből 4 ezret Fokker 100-ason szerzett, az első tiszt 11 500 repült órával rendelkezett, ebből 5 ezret teljesített a holland gyártó típusán.