Bár 2016-os eset, most frissítette az ausztrál közlekedésbiztonsági hivatal a Qantas egyik Boeing 747-eséről kiadott jelentését. A gép egyik hajtóműpilonjában talált repedések anyagfáradás következményei, és a gyártói ajánlásnál kétszer sűrűbb karbantartási ciklusnak köszönhetően fedezték fel.
Bár a Boeing ajánlása szerint 48 hónaponként kellene átvizsgálni a Boeing 747-400-asok hajtóműveinek pilonszerkezetét, a Qantas ennél gyakrabban, 24 havonta teszi ezt meg.
Ezért fedezték fel 2016 őszén, hogy a Hongkongban karbantartáson lévő, 1999-es gyártású és azóta VH-OJT lajstromjellel a cégnél repülő egyik Jumbo 2-es számú (bal oldali, törzshöz közelebbi) hajtóművének pilonjában a tartószerkezeten repedések keletkeztek. Az esetről szóló jelentését most frissítette az ausztrál közlekedésbiztonsági hivatal – írja a flightglobal.com portál.
A megrepedt elemeket eltávolították, a vizsgálatok szerint az anyagfáradás a normál működés következménye csupán, és ez nem gyengítette a teherviselő képességüket.
Noha pár hónappal a felfedezés előtt ez a hajtómű meghibásodott egy felszálláskor, és erőteljes vibráció lépett fel, a jelentés szerint az akkori átvizsgáláskor nem találtak hibát a pilonon. A közlemény alapján egyszerűen a szerkezet életkorából következett az összesen öt, 3 és 19 milliméter közötti hosszúságú repedés.
A hivatal méltatja a Qantas döntését, hogy a gyártói ajánláshoz képest kétszer gyakrabban nézik át a pilonokat, mert ez hozzájárult ahhoz, hogy megelőzzék a súlyosabb helyzet kialakulását, amikor már biztonsági kockázatot jelentettek volna a terjedő repedések.
Mint a szervezet hangsúlyozza, az eset rávilágít arra, hogy milyen fontos a karbantartások során az éberség, és arra bátorítja az üzemeltetőket, hogy vizsgálják felül a karbantartások menetrendjét, főként az öregedő repülőgépeknél.