Két és fél milliárd dollárért a Rolls-Royce szállíthatja a hajtóműveket a B-52-esek modernizáláshoz az amerikai légierőnek (USAF). A korszerűsítéssel a típus első felszállása utáni századik évben is aktív szolgálatban lehet. Nem vár ilyen fényes jövő a Rockwell B-1B-re: nemrég fejeződött be a flotta jelentős gyérítése.
Az amerikai légierő a minap hirdette ki az elmúlt időszak talán legnagyobb modernizálási tenderének győztesét.
A bejelentés szerint, meglepetésre nem az eredeti hajtóműveket gyártó, a mostani tenderen PW800-as erőforrásával induló Pratt & Whitney nyert, hanem a brit Rolls-Royce szállíthat 608 darab hajtóművet a teljes Boeing B-52H flotta korszerűsítéséhez – számolt be az Avgeekery.
A 2,6 milliárd dollár összértékű szerződés a felszerelendő RR F130-as erőforrások mellett a tartalék példányokat, karbantartási eszközöket és a háttértámogatást is magában foglalja.
A tervek szerint az új hajtóművek felszerelését a gépeket egykor gyártó Boeing végzi el, és az első elkészült prototípus-példányokat már 2025-ben vissza kell adnia a légierőnek. A munkálatok alatt nemcsak az erőforrást cserélik ki, az azokat tartó szerkezeti elemeket is kissé átalakítják, és a pilótafülkét is modernizálják – a tervekről korábban részletesen itt írtunk.
Ezt követően 2028-ban már az első „szériapéldányokat” is megkaphatja a légierő, a teljes flottával pedig 2035-re lehetnek készen, ami után még a 2050-es években is aktív szolgálatban maradhat a típus.
A fiatalabb B-1B-k hamarabb nyugdíjba vonulnak
Az év elején jóváhagyott tervekkel összhangban az USAF 2021-ben jelentősen visszavágta az aktív Rockwell B-1B szuperszonikus bombázók számát, elsősorban költségcsökkentési és korszerűsítési okokra hivatkozva – írta meg a Scramble Magazine.
Alig hét hónap alatt 17 példányt vontak ki, közülük tizenhármat az Arizona államban található tároló bázisra repültek át.
A konzerválást végző alakulatoknak mindössze négyet kell reaktiválható állapotban megőrizniük, a többi gép végleges kivonásra és szétbontásra van ítélve.
Érdekesség, hogy további egy példányt a lousianai Barksdale légibázis melletti múzeumban kiállítanak, a maradék három pedig különböző tesztek és tanulmányok alapjául szolgál a jövőben.