Rolls-Royce Trent 1000 TEN hajtóművek kerülnek az Aercap 10 Boeing 787 Dreamlinerének szárnyai alá. A kötelező érvényű rendelések mellet öt pár további ilyen hajtóműre írtak alá opciós szerződést.
A brit hajtóműgyártó legújabb terméke az amerikai General Electric GEnx típusú erőforrása felett győzedelmeskedett. Az üzlet értéke listaáron számolva 450 millió amerikai dollár, és ez az ár nem tartalmazza az opciós kötések értékét.
Örömünkre szolgál, hogy a világ legmodernebb hajtóműveivel felszerelt repülőgépeket adhatunk ügyfeleinknek – mondta el Philip Scruggs, az Aercap elnök-vezérigazgatója.
Azt nem lehet tudni hogy a globális lízingcég által megrendelt Boeing 787-esek közül milyen változatúakra – 787-8-asokra, vagy hosszabb a 787-9-esekre – kerülnek majd fel ezek az erőforrások.
Az első Rolls-Royce Trent 1000 TEN hajtóművek tavaly november végén álltak forgalomba. A Trent 1000 TEN hajtóművek a teljes Dreamliner-családra kérhetők, beleértve a legnagyobb befogadóképességű, éppen a napokban FAA-engedélyt szerzett 787-10-es változatot is. A legnagyobb Dreamliner variáns ezzel a hajtóművel végezte el a szűzrepülését is, az elmúlt 12 hónapban pedig a legkisebb -8-as és a középső -9-es változaton is megtörtént a hajtómű tesztelése és a forgalomba állításhoz szükséges tanúsítványok beszerzése.
A hajtóműgyártó közlése szerint a Trent 1000 TEN hajtóművekben olyan új technológiákat alkalmaztak, melynek köszönhetően azok nagyobb tolóerő kifejtésére alkalmasak, míg a hajtóművek és ezzel a repülőgép hatékonysága javul.
A TEN (Thrust, Efficiency and New technology) hajtóműverzió az ezresnél némileg erősebb, nagyobb tolóerőt biztosít úgy, hogy fogyasztása alacsonyabb, zajkibocsátása pedig jóval alacsonyabb,
mint a korábbi hajtóműveknek, mindez az új közepes nyomású kompresszornak köszönhetően.
A Rolls Royce ezzel a hajtóművel igyekszik kifogni a General Electric vitorlájából a szelet, az amerikai cég ugyanis a GEnx hajtóművel egyelőre vezet az angolok előtt, már ami a Dreamlinerre leadott rendeléseket illeti.
Az álomgépek achilles-sarka
A Boeing legújabb szélestörzsű típusának az utóbbi hónapokban a legtöbb problémája a hajtóműveivel van – ez egyaránt igaz a GEnx-szel és (a régebbi) Trent 1000-rel szerelt példányokra.
A jégtelenítő-rendszerek hibája mellett volt már példa áramellátási problémákra az Air China gépén, de a hidraulikus rendszerek is mondták már fel a szolgálatot, és kellett leállítani is a levegőben egy ilyen hajtómű a British Airways járatának teljesítése közben.
Ilyen esetek miatt rendelte el néhány Trent 1000-es azonnali cseréjét tavaly az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség – erről itt írtunk.