Több száz méter hosszan sérüléseket találtak Karacsi repterének futópályáján a pakisztáni hatóságok a pénteki légikatasztrófa után. Nem megerősített vasárnapi hírek szerint a hajtóművek okozták ezt, tehát vélhetően tényleg behúzott futóművel érintette a betont az állami légitársaság később lezuhant gépe.
Egy Twitterre felkerült videóban látható, hogy a karacsi légikikötő futópályája két, egymással párhuzamos csíkban megsérült, és legalább három ilyen, egymást követő nyom is megfigyelhető.
A pakisztáni hatóságok nem közölték még, de nem megerősített vasárnapi hírek szerint az állami légitársaság lezuhant A320-asának hajtóműve karcolta meg a futópályát, amikor a pilóták először próbáltak meg leszállni.
Az Aviation Safety Network a hatóságoktól értesülő helyi ARY News-ra hivatkozva írta ezt, az információk szerint a sérüléseket a hajtóművek okozta, az egyik a pályaküszöbtől 1370, a másik 1675 méterrel kezdődik.
Ezt alátámasztani látszik a péntek délutáni katasztrófa előtti percekben készült fotó, amelyen mindkét hajtómű enyhén füstöl és feltehetően sérülésnyomok vannak a hajtóműburkolat alsó részén. Szintén megerősíti a feltételezést az egyik túlélő beszámolója, amely szerint a gép egyszer földet ért, majd újra a magasba emelkedett.
Viszont hivatalosan senki nem jelentette eddig ki, hogy behúzott futóművekkel landolt a repülőgép.
A lezuhanás előtti utolsó másodperceket rögzítette egy térfigyelő kamera, ennek felvételén látszik, hogy a főfutók kiengedett állapotban vannak, de azt a vizsgálatnak kell kiderítenie, hogy először tényleg behúzott futóművekkel kísérelték-e meg a landolást.
Az Airbus szakemberei hétfőn érkeznek Pakisztánba, megkezdeni a nyomozást a helyi hatóságokkal és a francia balesetvizsgálókkal, a BEA szakembereivel. A repülési adatrögzítőre már másnap rábukkantak, de a pilótafülkében zajló beszélgetést, egyéb kommunikációt és a rendszerek jelzőhangjait rögzítő berendezést a korábbi hírekkel ellentétben csak május 28-án találták meg a BEA jelentése szerint.
Az állami légitársaság 8303-as járatát teljesítő repülőgép Lahore-ból tartott Karacsiba. Ami eddig biztos: a pilóták megszakították a landolást, átstartoltak, a második megközelítés során pedig azt jelentették a légiforgalmi irányításnak, hogy mindkét hajtómű leállt, majd pár száz méterre a reptértől sűrűn lakott területre zuhant az A320-as.
A fép fedélzetén 91 utas és 8 fős személyzet volt, előbbiek közül ketten viszont csodával határos módon túlélték a balesetet, a lakóövezetben senki nem halt meg a becsapódás következtében, súlyos sérültek viszont lettek közülük.
#PK8303 #PIA#planecrash
HD video of preliminary runway inspection by Pakistani CAA. Investigation team did their own separate inspection.
Multiple scrape marks can be seen. It seems both engines got dragged on the runway about 3 times.
How can that happen? 😳 pic.twitter.com/87FqJznHd1— shaheen (@shaheenmissile) May 24, 2020