A gyártó egyik szakembere szerint előírásokat is megsérthetett a Boeing a 787-esek charlestoni üzemében, ahol nem ellenőrzik a beszállítók termékeit. A médiához eljutott légitársasági panaszok pedig „jóval az elvárható szint alatti” összeszerelésről szólnak, ennek eredményeként nem megfelelően elkészült, alkatrészhiányos repülőgépeket kapnak.

Német származású, a Boeing 787-eseknél dolgozó emberrel beszélt a Der Spiegel, amely exkluzív információkat közöl a munkavállaló tapasztalatairól.

A szakember szerint a Boeing nem végez minőségellenőrzést a beszállítók által készített törzs- vagy szárnyelemeknél.

Forrás: Boeing

Emellett egy még 2016-ban született hivatalos jelentés megállapítja, hogy az USA légügyi felügyelete, az FAA előírásai és a repülésbiztonsági követelmények is sérülhettek.

A különféle, a mulasztásokról szóló dokumentumokat a Der Spiegel az Egyesült Államokból szerezte meg, hivatalos adatigénylés révén.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ismeretes, hogy már egy ideje érkeznek hírek a Boeing 787-esek második számú, Charlestonban található gyártósorának minőségi problémáiról. Mint megírtuk, áprilisban terjedelmes cikk jelent meg jelenlegi és egykori dolgozók nyilatkozatai alapján, amely szerint súlyos mulasztások lehetnek az üzemben.

A most feltárt hivatalos papírok szerint a Boeing vezetésének javaslatára a hibák elrejtését szorgalmazhatták, hogy megőrizzék a 787-es engedélyeit.

Megkeresésre a Boeing annyit közölt, hogy az FAA-val együttműködésben foglalkoztak a különböző jelentésekkel.

A charlestoni The Post and Courier című lap mindeközben a típust üzemeltető, innen repülőgépet átvevő légitársaságok hivatalos panaszait szedte csokorba.

A visszajelzéseket a Boeing kéri minden ügyfelétől az átadások után, afféle kérdőíves formában, ezekből szerzett meg az újság többet.

Mint emlékeztetnek rá, ezen panaszok egy részéért lehetséges, hogy beszállítók felelősek, nem pedig maga a repülőgépgyártó vállalat.

Forrás: Twitter

A több mint egy tucat friss panasz közül a KLM a nemrég átvett 787-10-ese kapcsán kilazult ülőhelyről, nem megfelelő vagy hiányzó csavarozásokról-szegecselésekről és hasonlókról írt. A Singapore Airlines pedig karcos pilótafülke-üvegezésről és hiányzó alkatrészekről számolt be.

A holland légitársaság a visszajelzésében állítólag azt is hangsúlyozza: „aki ebből az üzemből kap repülőgépet, aggódhat a következő átadásoknál”, hozzátéve, hogy kétségeik vannak a Boeing-gyárnál tapasztalható problémák miatt a minőségben és az átadások megbeszélt időpontjának betarthatóságában.

Ismeretes, a KLM nemrég, a századik születésnapja alkalmából tervezte bemutatni az első 787-10-esét, speciális festésben, de a gép nem érkezett meg időben Amszterdamba. Sokatmondó, hogy a radaratatok szerint az ünnepség előtt vissza kellett fordulnia, amikor Charlestonból Hollandiába repülték volna át.

A neves elemző, a Leeham portál alapítója, Scott Hamilton úgy véli, egyszerű oka van a minőségi problémáknak, ám ezek mélyre nyúlnak: a cégvezetés, különösen az előző és a mostani vezérigazgató költségcsökkentésekbe kezdtek, amely szerinte túlzó mértékű lett. Úgy véli, a részvényesek érdekeit figyeli a cégvezetés, emellett pedig a 737 MAX-problémák lekötik az energiákat, így rövid távon nem várható változás.

A United Airlines elégedettebb a kérdőíve szerint, ám egy nemrég átvett 787-esnél 20 hibát találtak, amelyeket maga a Boeing nem dokumentált.

Az American szintén jobb értékelési pontszámot adott, de ahogy a Singapore, úgy ők is a túlterhelt gyártósort, a nem megfelelő minőségellenőrzést látják a problémák hátterében.

Rajtuk kívül a KLM is észrevételezte, hogy túldolgoztatják a munkásokat, nincs elegendő idő a problémák kiszűrésére, amely így az összeszerelés után a következő fázisra, a repülési teszteken dolgozókra marad.

Amint korábban megírtuk, a Qatar Airways vezérigazgatója, Akbar Al-Baker kijelentette, hogy a minőségi problémák miatt a katari légitársaság 2014 óta csak Everettben készült 787-eseket hajlandó átvenni.

A Boeing szerint „nagyon fontosak a visszajelzések”, és folyamatosan dolgoznak az észrevételek beépítésén, de a repülőgépeik szigorú minőségellenőrzésen mennek át, és az üzemeltetőnek való átadás előtt meg kell felelniük számos előírásnak.