Értesülések szerint a Szibéria feletti átrepülési engedélyek megszerzése érdekében lízingbe vehet akár negyven darab Szuhoj Superjetet a Norwegian.
Európa egyik legnagyobb diszkont légitársasága tovább szeretne terjeszkedni a hosszútávú járatok piacán, de ezúttal nyugat helyett keleti irányba. Az esetlegesen Ázsiába irányuló járatok gazdaságos, rövidebb útvonalon való üzemeltetéséhez viszont elengedhetetlenek a Szibéria feletti átrepülési engedélyek.
A transz-szibériai átrepülés ára egyrészt magas, másrészt Oroszország saját politikai és üzleti érdekei szerint adja ki, vagy éppen tartja vissza a jogokat.
A Norwegian már jó ideje próbálja különböző módokon megszerezni a jogosultságot.
A cég egyes hírek szerint korábban a norvég kormányzatnál is lobbizott, hogy tiltsák ki az ország légteréből az orosz légitársaságokat a szibériai engedélyei kiadásáig, de ez végül nem történt meg.
Most úgy tűnik, egy finomabb, mindkét fél számára valamilyen szinten kedvező megoldást sikerült találnia a feleknek.
Meg nem erősített értesülések szerint maximum negyven darab Superjet 100-as lízingbe vételéről tárgyal a Szuhoj és a diszkont cég – írja Russian Aviation Insider.
A portál egyik forrása szerint a légitársaság és az orosz gyártó titokban már alá is írta az erre vonatkozó szándéknyilatkozatot, amelynek értelmében első körben 10 gép kerülhet a skandináv diszkont argentin leányvállalatához, másik 30 az európai flottát erősítheti.
A piacon nem túlságosan kedvelt típus forgalomba állításáért cserébe a Norwegian a Szibéria feletti átrepülés garantálását reméli, amivel lehetővé válna például a londoni bázis és ázsiai országok (Japán, Kína, Dél-Korea) közti járatnyitás.
Az Oroszország felett vezető útvonalak használatával körülbelül öt órával rövidebb a repülési idő, és nyolcvanezer dollárral alacsonyabb a teljes költség, mintha Közép-Ázsia felett repülnek a gépek.
Ilyen megtakarítások, és az SSJ-100-as körülbelül 50 millió dolláros darabonkénti listaára mellett 25.000 járatra lenne szüksége a Norwegiannek ahhoz, hogy megtérüljön a kétmilliárd dolláros üzletkötés a Szuhojjal, nem számolva az engedélyekre kapott kedvezményt, vagy a díjak elengedését.
Az üzlettel inkább a Szuhoj és anyavállalata, az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) járna jól, mivel az egyetlen, már forgalomban lévő kereskedelmi típusára régóta nem érkezett nagyobb volumenű megrendelést.
Az Adria Airways szerződésének elbukása után még annak a veszélye is felmerült, hogy az SSJ-100 mögül kihátrál egyetlen megmaradt külföldi üzemeltetője, a mexikói Interjet is, ennek elkerüléséhez már nemzetközi politikai megállapodásra volt szükség.