A kínai hatóságok kiadták az Airbus A350-es kereskedelmi forgalomba állításához szükséges engedélyeket.
Az ország hatóságai a világon utolsóként adták ki az engedélyt, hogy az ország légitársaságainál kereskedelmi forgalomba állhasson az Airbus új generációs szélestörzsűje.
A kínaiak alig egy nappal azelőtt engedélyezték, hogy a típus utasokat szállítson az ország légitársaságainál, mielőtt az állami kézben levő Air China első A350-es járatát teljesítette volna Peking és Csengtu között, július 19-én.
Mostantól a kínai légicégek elkezdhetik átvenni megrendelt A350-eseiket, az új generációs gépre minden jelentősebb, hosszútávú járathálózatot üzemeltető társaságnak van kisebb-nagyobb megrendelése.
Nagy piaci potenciál, nehezítésekkel
Mint arról beszámoltunk, az Airbus júniusban nyolc napos túrán mutatta be az A350-1000-es egyik tesztpéldányát a lehetséges vásárlók képviselőinek.
Az európai gyártó ugyanis az elkövetkező időszak legnagyobb piaci potenciállal bíró régiójának tartja Kínát, mind keskenytörzsű, mind szélestörzsű típusok tekintetében.
Amellett A320 és A330 gyáregyság is működik az ázsiai országban, az Airbus akár legnagyobb típusának, az A380-asnak a gyártását is áthelyezné ide, ha találna rá megfelelő vevőt.
Az Airbus helyzetét ezen felül más tényezők is nehezítik esetenként, júniusban egy szerencsétlen francia és német részről érkezett diplomáciai megjegyzés miatt hasalt el majdnem egy 180 gépes rendelés, és Donald Trump amerikai elnök Kínával kapcsolatos lépései sem könnyítenek a helyzeten, mivel az Airbus gépeiben magas az USA-ban készült alkatrészek aránya.
Ennek következménye, hogy az Egyesült Államoknak beleszólása van abba, hogy a gyártó kinek értékesíti azokat. Hasonló a helyzet az orosz Szuhoj Superjet 100-assal, a típusból éppen kínai segítséggel készülnek egy amerikai részegységeket kisebb arányban használó, szabadon értékesíthető változatot létrehozni.