Egy friss vizsgálat eredménye szerint eddig 100 millió dollár, egyébként elkerülhető többletkiadása volt az Egyesült Államok légierejének (USAF) a Boeing KC-46-os programban, saját hibájából, és még önköltségén javítandó problémák sora várható. 

Az már korábban kiderült, hogy a KC-135-ösök leváltására szánt, új generációs, KC-46A Pegasus típusnak számos hibája, tervezési hiányossága van. Ezek egy kisebb részéért nem a gyártó, hanem a megrendelő USAF a hibás, mert pontatlanul vagy hibásan határozott meg követelményeket a tervezéskor.

A Flightglobal friss cikke szerint a gondok késői észlelése miatt 100 millió dolláros többletkiadás keletkezett, továbbá egyes rendszereket vagy technológiákat még csak nem is teszteltek kellő alapossággal a Pegasus sorozatgyártása előtt.

A kritikus pont a merevcsöves üzemanyagátadó-rendszer, aminek hossza nem állítható, miután kapcsolódott a másik repülőgéphez.

A védelmi minisztérium egyik magas beosztású tisztviselőjének jelentése szerint emiatt az üzemanyagot fogadó gép pilótájának folyamatosan jelentős tolóerő-és sebességkorrekciókat kell végrehajtania, hogy kapcsolatban maradjon a tankerrel. Ez veszélyes helyzeteket eredményezhet, aminek következtében akár mindkét repülőgépben károk keletkezhetnek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Boeing KC-46-os a párizsi légiszalonon (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A jelentés szerint a problémák a tervek hanyag jóváhagyására és a hiányos tesztelésre vezethetők vissza. A Boeing eredetileg a KC-10-esek rendszerén alapuló üzemanyagátadó-csövet tervezett beépíteni, de a koncepció véglegesítése előtt már egy teljesen új, a hidromechanikus mozgatás helyett számítógéppel, elektronikusan vezérelt változatot mutatott be, aminek a tesztprogram alatt sem szenteltek kellő figyelmet.

A hiányosságok miatt az USAF számos típusának – Boeing B-52, Boeing C-17, Boeing F-15, Lockheed Martin F-16, Lockheed Martin F-35A, Lockheed Martin HC/MC-130J, McDonnell Douglas KC-10, Boeing KC-135, vagy egy másik KC-46 – csak korlátozottan, jó látási viszonyok között adhat át üzemanyagot a Pegasus.

A hibák kijavítását célzó átalakítások valószínűleg csak 2024 januárjában kezdődhetnek meg, és az eddigieknél is több plusz költséggel járhatnak, az USAF ugyanis összesen 94 példányra szerződött, és ezek közül 26 darab már most szolgálatban van különböző alakulatoknál.