A kútba esett szakszervezeti tárgyalások után április 26-án sztrájkba kezdtek a Scandinavian Airlines (SAS) dániai, norvégiai és svédországi bázisú pilótái.

Fotó: AIRportal.hu

A cég dolgozóinak legnagyobb érdekképviseleti csoportja, a SAS Pilot Group azért jelentette be, hogy munkabeszüntetésre kéri tagjait, mert megrekedtek a tárgyalások a légitársaság vezetőivel. A négy szakszervezetet, így a SAS dán, norvég és svéd pilótáinak 95%-át tömörítő csoportosulás kiszámíthatóbb beosztásokat és piaci alapon nyugvó, versenyképesebb béreket szeretne kiharcolni a hajózó személyzeteknek.

Az érdekképviseletek már a múlt hónapban is munkabeszüntetéssel fenyegetőztek, a légitársaságnak azonban eddig sikerült a tárgyalóasztal mellett késleltetnie ezeket a törekvéseket.

Április 24-én, szerdán azonban az egyeztetések eredménytelensége miatt a szakszervezetek közös, rövid határidővel életbe lépő, határozatlan idejű sztrájkot jelentettek be.

Így a SAS 1500 pilótája péntek éjféltől nem veszi fel a munkát, emiatt a cég járatainak 70%-át kénytelen törölni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A lépés azért különösen fájó a skandináv légitársaság számára, mert az egy-két héttel előre bejelentett sztrájkokkal szemben a mostanira csak minimális ideje volt felkészülni, így annak hatása a lehető legnagyobb.

A légitársaság csütörtökön a Reuters hírügynökséggel közölte, amennyiben az egész hétvégére kiterjed az akció, körülbelül 170.000 utas lesz érintett.

A szóvivői nyilatkozat szerint az április 26-29. közötti járatokra foglalással rendelkező, és várhatóan érintett utasoknak a hét elején felajánlották, hogy térítésmentesen más járatokkal utazhatnak el. Az illetékes ugyanakkor hangsúlyozta: a felek továbbra is tárgyalnak a mihamarabbi konszenzus reményében, amely mindenki közös érdeke.

A szerencsésebbek azok, akiknek járatát a SAS valamely szerződéses partnere teljesíti, ezek a gépek várhatóan menetrend szerint, minden tekintetben változatlanul elindulnak úti céljaik felé.

A skandináv légitársaságnál ugyanakkor érzékeny pillanatban ütközött ki a pilóták elégedetlensége, mivel a cég éppen a flotta modernizálása közepén tart azután, hogy befejezte évekig elhúzódó költségcsökkentő programját.

Ettől a csomagtól várta a vezetőség, hogy a SAS a jegyáraiban képes lesz felvenni a versenyt az egyre erősebb konkurenciát jelentő fapadosokkal, elsősorban a Norwegiannel és a Ryanairrel.

Februárban azonban a vártnál is nagyobb veszteséget jelentett a cég, az előrejelzések viszont még mindig optimisták, év végére már pozitív mérleget várnak.