Korábbi vállalását felülmúlva a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) azt tűzte ki célnak, hogy 2050-re mind a 290 taglégitársasága karbonsemlegesen működjön.
Az erről szóló határozatot a Bostonban tartott közgyűlésen fogadták el hétfőn. Willie Walsh, a szervezet elnök-vezérigazgatója ezzel kapcsolatban kifejtette: tíz évvel ezelőtt elhatározták, hogy 2050-re a 2005-ös szint felére csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást, de mára a technológiai fejlődésnek köszönhetően ezek a célok már nem eléggé ambiciózusak.
A repülőgépek 20 százalékkal hatékonyabban működnek ma is, és további javulás várható a folyamatos műszaki előrelépésekkel, a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) gyártása pedig 8 millióról 100 millió literre nőtt, ezért döntöttek a teljes karbonsemlegesség elérése mellett.
Willie Walsh azonban hangsúlyozta, hogy ehhez nemcsak a légitársaságoknak, hanem a kormányoknak és a légiközlekedési szektor többi szereplőjének is tennie kell.
A kormányoknak támogatniuk kell a fenntartható üzemanyag előállítását, a gyártóknak nagyobb kapacitást kell kiépíteniük, a repülőtereknek pedig elérhetővé kell tenniük a termékeket.
A javaslat elfogadása után tartott sajtótájékoztatón Willie Walsh azt mondta, rövid távon a fenntartható kerozin lehet a megoldás, ezért helyeznek hangsúlyt ennek elérhetőségére, de később, a hidrogén- vagy hibrid meghajtás bevezetésével módosulni fog a helyzet. Jelezte azonban, hogy szerinte az Airbus túl optimista, amikor 2035-re ígéri a hidrogénmeghajtás bevezetését.
Walsh szerint azért is fontos a fenntartható üzemanyag használata, mert jelenleg is 10 ezer hagyományos repülőgépre van rendelés, amelyek legalább 20-25 évig forgalomban lesznek.
Sebastian Mikosz, az IATA környezetvédelmi és fenntarthatósági vezetője újságíróknak később azt mondta, előrejelzések szerint 10 milliárd utas lesz 2050-re, a mostani trendek alapján addigra 1,8 gigatonna szén-dioxid-kibocsátást kell valamilyen formában ellentételezni, vagy elkerülni.
A legnagyobb részt a fenntartható kerozin adja 65 százalékkal, de ehhez a mostani 8 millió literről 449 milliárd literre kell emelni az éves termelést.
Az ellentételezési programok 19 százalékkal, az új technológiák, mint a hibrid és hidrogén meghajtás 13 százalékot tehet ki. Ha ezek nem állnak majd rendelkezésre, akkor a fenntartható üzemanyag előállítását kell növelni.
Három százalékot az olyan üzemeltetési és hatékonyságnövelési programok tehetnek ki, mint az egységes európai égbolt bevezetése, kevesebb hajtóműhasználat földi gurulás közben, vagy az aerodinamikai tulajdonságokat javító szárnyvégek felszerelése a régebbi gépekre.