Tartják az építők az eredeti ütemtervet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. futópályájának felújításánál, még akkor is, ha emiatt túlórákat vagy akár éjszakai munkavégzést kellett elrendelni. Májusban a megszokottnál kétszer több eső alaposan próbára tette a pályafelújításon dolgozókat, hiszen sokszor több centi magasan hömpölygött az esővíz a betonon, ahol amúgy száraz felületre lenne szükség a munkálatokhoz – adta hírül a reptérüzemeltető.
A ferihegyi kettes (13L/31R jelű) futópálya 3,7 kilométer hosszúságú betonjának két oldalán egyebek mellett 70 vízelvezető betonaknát kell kicserélni, át kell vizsgálni a pályafények állapotát, ahol kell, kicserélik a betonba süllyesztett lámaptesteket és a szegélyfényeket, cserélik az elektromos hálózat elemeit, valamint kijavítják a betontáblák kisebb hibáit is.
A pályazár kínálta lehetőségeket kihasználva befejezik a betontáblák közötti dilatációs hézagok cseréjét, korszerűbb és biztonságosabb műgyanta alapú töltőanyagra. Ez sokkal jobban bírja a hatalmas hőingadozást, és a talajvíz nyomása sem tudja kilökni a helyéről. Mindez jelentősen javítja a repülés biztonságát.
A kéthónapos felújítás alapvető oka azonban a műszeres leszállítóberendezés cseréje, korszerűbb és megbízhatóbb technikára. AZ ILS CAT IIIB szerinti norma azt jelenti, hogy korlátozott látási viszonyok mellett, esőben, hóban, éjszaka vagy sűrű ködben, akár 15 méteres függőleges és 50 méteres vízszintes látástávolság mellett is használni lehet a repülőteret, amennyiben az érkező gépek és azok személyzete is felkészült erre a szintre.
Mindez jelentősen növeli a repülés biztonságát, és hozzájárul ahhoz, hogy a légitársaságok még jobban be tudják tartani a menetrendjüket. A beruházás nem kevesebb, mint 1,3 milliárd forintba (kb. 4 millió euróba) kerül.
„Májusban éppen kétszer annyi eső hullott a repülőtérre, mint egy átlagos év ötödik hónapjában, az építők sokszor a pályára sem tudtak kimenni a szakadó esőtől.” – jegyezte meg Eiszrich László, a Budapest Airport Műszaki Központjának igazgatója.
Hozzátette: „Számunkra az a legfontosabb, hogy még a nagy nyári utazási csúcsidőszak kezdete, vagyis június vége előtt visszaadjuk a pályát a forgalomnak, hiszen így sokkal zökkenőmentesebb lesz a repülőtér üzemeltetése. Emiatt – ha kellett – a szakemberek késő éjszaka vagy akár a hétvégén is dolgoztak, hogy tartani tudjuk a kitűzött határidőt.”
A Budapest Airport az elmúlt tizenkét évben mintegy 154 milliárd forintot (475 millió eurót) költött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér infrastruktúrájának fejlesztésére. Tavaly nyár óta használhatják az utasok a 10 000 négyzetméteres 2B oldali mólót, ahonnan a tengerentúli járatok java indul. Itt rövidesen újabb három, vadonatúj, közvetlen beszállítófolyosót helyeznek üzembe, amit a Thyssenkrupp csoport spanyolországi gyárából szállítottak a repülőtérre.