Még a pandémia előtt egyezett meg Katar és az Európai Unió arról, hogy a Qatar Airways hamarosan széleskörű hozzáférést kapna az uniós piachoz, bár kölcsönös alapon. Egy versenyjogi szervezet azonban épp a járvány miatt ellenzi a hatályba léptetést.

Az Aviation24 szaklap többek közt a Lufthansa-csoport és az Air France-KLM taglégitársaságait, valamint nagyobb szakszervezeteit tömörítő Európaiak az Egyenlő Versenyfeltételekért (E4FC) nevű szervezet közleményét idézve azt írta, a korábban kidolgozott és most ratifikálás előtt álló megállapodás nem veszi figyelembe, hogy a helyzet a járvány miatt alapvetően megváltozott.

Fotó: Airbus

Ezért a szervezet azt kéri, hogy az unió halassza el a Katarral kötött légügyi egyezmény hatályba léptetését, az Európai Bizottság pedig vizsgálja felül a megállapodás alapjául szolgáló helyzetelemzést.

Az E4FC szerint Európa légiközlekedési szektorának járványhelyzet utáni felépülését és munkahelyeit is veszélyeztetné, ha az uniós közösség korlátlan jogokat biztosítana egy nem uniós légitársaságnak ebben a helyzetben.

Nem mellékesen a nem ellenőrzött állami támogatásoknak is köszönhetően a világ legnagyobb légitársaságává vált Qatar Airways-nek adnának korlátlan hozzáférést a piacokhoz – fogalmazott a szervezet, amely környezetvédelmi okok miatt sem szeretné, ha életbe lépne a szerződés.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint írták, a megállapodás idején, 2019 márciusában még nem létezett az EU Green Deal, és a károsanyag-kibocsátás csökkentésével kapcsolatos lépéseket tartalmazó, 2030-ig szóló stratégia sem, a Katarral kötendő egyezség pedig csupán nem kötelező érvényű ajánlásokat fogalmazott meg a környezetvédelemmel kapcsolatosan.

Az EU és Katar közti légügyi megállapodás azokra az országokra is kiterjeszti a teljes liberalizációt, amelyekkel az öböl-menti államnak eddig nem volt ilyen széleskörű egyezménye, azaz Franciaországra, Hollandiára, Belgiumra, Németországra és Olaszországra. Ennek részeként az uniós légicégek és a Qatar Airways is bármelyik repülőtér között indíthat járatokat, valamint az ötödik szabadságjog intézménye alapján a közbenső megállóként használt EU-s, vagy katari reptérről harmadik országba is teljesíthet járatokat.