Tíz évig tárolták a moszkvai Domogyedovó Nemzetközi Repülőtéren, november 12-én azonban ismét a levegőbe emelkedett az egykori Domodedovo Airlines Il-96-osa egy rövid átrepülésre.

Az RA-96006 lajstromjelet viselő Iljusin Il-96-300-as 1992 májusában gördült le a gyártósorról, CCCP-96006 lajstromjellel az akkori Aeroflot flottájában kezdte meg pályafutását.

Kicsit több, mint három évvel később, 1995 augusztusában került az akkor még Aeroflot és ezen keresztül szintén állami tulajdonban álló Domodedovo Airlines flottájába, ahol főleg belföldi hosszútávú-, és charterjáratok teljesítésére használták.

2005-ben, akkor még a Domodedovo Airlines színeiben Salzburgba is ellátogatott a gép (Fotó: AIRportal.hu)

A légitársaság 2008-ban, már félig magántulajdonban álló cégként beszüntette működését, az Il-96-os pedig egykori bázisrepülőterén állították le.

Azt nem lehet tudni, mennyire hosszútávra tervezték a sárkányszerkezet tárolását, és milyen sorsot szántak neki, de még a négy PS-90-es erőforrást is leszerelték róla, kevesen gondolták, hogy valamikor újra a levegőbe emelkedik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Bizonyára alapos műszaki átvizsgálást követően azonban a közelmúltban újra hajtóművek kerültek a gépre, és ha csak egy rövid útra is, de a levegőbe emelkedett.

Az úti cél egy másik Moszkva közelében fekvő, vegyes, katonai és polgári használatú repülőtér, Zsukovszkij volt.

A Fotografesha blog szerint a korábbi tapasztalat azt mutatja, hogy az idekerült gépekkel nem történik semmi, kiszerelik belőlük az alkatrészeket, maximum kiállítási tárgynak használják a kiöregedett gépeket.

Ilyen célra viszont nem érte volna meg repülőképes állapotba hozni a 10 éve álló repülőgépet.

Lehetséges, hogy újbóli aktív szolgálatra készítik fel a gépet, például a Cubana, mint a típus egyetlen tengerentúli üzemeltetője szóba jöhet lehetséges vevőként, mivel korábban is vásároltak már reaktivált, ex-Aeroflot Il-96-ost Oroszországból.

A kubai példányok alkatrészellátása ugyanakkor nem zökkenőmentes, a gépek rendelkezésre állása szokott problémákat okozni a Cubana-nak.

Miguel Díaz-Canel, kubai elnök pedig a közelmúltban látogatott Moszkvába, nem kizárható, hogy az orosz elnökkel folytatott tárgyalásai során állapodott meg új gépről.

Néhány hónapja az egykor ugyancsak a Domodedovo Airlines flottájához tartozó RA-96013-as lajstromjelű példányt is „feltámasztották” és az is elrepült a reptérről.

Videó: Így szállt fel tíz év pihenő után az RA-96006 lajstromjelű Il-96-os