Egy február elején hatályba lépett kormányrendelet értelmében egyenesen az orosz államkasszából kap több mint tíz milliárd rubeles plusz finanszírozást az UAC az Irkut MSz-21-300-as utasszállító programjára.

Az átszámítva körülbelül százhatvan millió USA-dolláros összeget három év alatt, részletekben kapja meg a gépet fejlesztő és gyártó orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) – írta a Russian Aviation Insider.

Ebből idén utalják ki a gyártónak a legkisebb összeget, alig 1,6 milliárd rubelt, 2020-ban és 2021-ben 4,11, illetve 4,81 milliárdot kap az UAC, és ennek az összegnek fedeznie kell a gyártás kapcsán felmerülő költségek kilencven százalékát.

Ebbe beletartozik az eladott gépek alkatrész-utánpótlása, a programhoz kapcsolódó hitelek törlesztése, a képzéshez szükséges szimulátorok gyártása, a földi kiszolgálóeszközök beszerzése, valamint az oroszországi pótalkatrész-raktárak feltöltése is.

Egy jelentés szerint a fejlesztés eddig 158 milliárd rubelbe (679 milliárd forint) került Oroszországnak, 2025-ig pedig még közel kétszer ennyit kell elkölteni, a számláló tehát 430 milliárd (nagyjából 1800 milliárd forint) körül állhat meg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök az elmúlt héten hívott össze megbeszélést, hogy megvitassák az MSz-21-essel kapcsolatos, közelmúltban felmerült kérdéseket.

Mint megírtuk, az Egyesült Államok kormányzata nemrég teljesen megtiltotta a típus gyártásához szükséges kompozit anyagok Oroszországba irányuló exportját az USA vállalatai és a japán cégek számára is.

Ez súlyosan érinti az MSz-21-es programot, ezek a speciális alapanyagok szükségesek ugyanis a farokrészhez és a típus egyik legnagyobb vívmányának tartott szárnyhoz is.

Forrás: Irkut Corporation

Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes azonban ígéretet tett arra, hogy 2022-ben már a gépekhez szükséges alkatrészek 97%-át belföldön, a Rostec állami holding vállalatai gyártják majd.

Hozzátette, az illetékes ipari és kereskedelmi minisztérium, valamint az UAC közösen kidolgozott egy ütemtervet az amerikai és japán alkatrészek pótlására is, amivel szintén végezniük kell három éven belül, hogy a gyártás ne sodródjon az elkerülhetetlen mértékűnél nagyobb csúszásba.

A rendelkezésre álló alkatrészbázissal ugyanakkor már előkészítés alatt van a sorozatgyártás, amely azonnal elindulhat, miután a hatóságok is zöld utat adnak hozzá az európai részvétellel zajló tesztprogram lezárultával.

A három eddig elkészült prototípus az ütemtervnek megfelelően eddig 122 repülést teljesített problémamentesen, így ebben a tekintetben nincs akadálya az egy évvel, 2020-ra kitolt céldátum betartásának.

Az indító légitársaság a legnagyobb megrendelő, az Aeroflot lesz, amely eddig 50 példányra szerződött, amit a cég részvényeseinek többsége 2018 nyarán jóvá is hagyott.