Saját kézbe veszi az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) a légialkalmassági tanúsítását a Boeing 787-es típus több példányánál, gyártási hibák miatt. Eközben elkészült az utolsó everetti Dreamliner is, amely az ANA flottájába kerül.

Az Airways Magazine az FAA közleményére hivatkozva azt írta, hogy nagyobb figyelemmel követik a 787 Dreamliner fejlesztését, és ennek részeként több intézkedést is hozott a hivatal.

Ezek közül a legfontosabb: gyártási hibák miatt a hatóság négy repülőgép esetében megvonja a Boeingtől a jogot, hogy a gyártó maga adja ki az általa elkészített gép légialkalmassági tanúsítványát.

Az egyébként szokásos eljárás megváltoztatását a közlés szerint bármikor elrendelheti a hatóság, ha olyan fokú problémát találnak a gyártás során. Azt azonban nem részletezte az FAA, hogy milyen hibákat találtak, vagy milyen súlyosságú ügy merült fel, amely miatt megvonják a Boeing tanúsítási jogosultságát.

Fotó: AIRportal.hu

A Boeing közleményében azt írta, szoros együttműködésben dolgozik a hatósággal a problémák megoldásában, és támogatja a gyártási hibák mielőbbi orvoslását. Ennek részeként végrehajtják az FAA utasításait a légialkalmassági tanúsítási folyamat módosítására.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing tavaly október óta nem adott át 787-est, és több mint 80 példány vár arra az üzemek területén, hogy műszaki problémáikat kiküszöböljék.

Mint arról korábban többször is beszámoltunk, a 787-esek gyártási minőségével kapcsolatban számos esetben emelt kifogást az üzemeltetők és a hatóság egyaránt.

A 787-eseken korábban két olyan hibát is találtak, amelyek együttes jelenléte miatt a törzs hátsó része nem teljesíti az üzemelés során elvárt terhelési szinteket, ez pedig idővel strukturális repedésekhez, törésekhez vezethet.

A másik probléma a repülőgépek vízszintes vezérsíkjának gyártása során felfedezett problémára vezethető vissza.

Minapi hír, hogy a pilótafülke ablakait is vizsgálat alá vették, mert kiderült, hogy a beszállító megváltoztatta a gyártási folyamatot, de a Boeing korábban nem vizsgálta, hogy ez kihatással van-e a gép általános minőségére.

A 787-esek gyártását egyébként már áttelepítették Charlestonba, Everettben befejeződött az utolsó ott készülő példány összeszerelése, a napokban hajtotta végre első tesztrepülését, a bevezető légitársaság, a japán ANA flottájában szolgál majd.

Forrás: Boeing