Fogyasztóvédelmi szervezetek összefogása elérte, hogy több európai légitársaság, köztük az Air France-KLM, a Lufthansa, a Ryanair és a Wizz Air is vállalta: komolyabb szerepvállalással küzdenek a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, és átláthatóbb tájékoztatást nyújtanak utasaiknak erről, mindezt a hatóságok felügyelik majd.
A Tudatos Vásárlók Egyesületének közleménye szerint jelentős sikert ért el 19 ország 23 fogyasztóvédelmi szervezetének 2023-ban indított kezdeményezése azzal, hogy mostanáig 21 légitársaság vállalta: felhagy a fenntarthatóság témájában folytatott megtévesztő kommunikációval és a hamis környezetbarát állításokkal, azaz a greenwashinggel.
A légitársaságok között több nagy hagyományos és fapados európai légitársaság szerepel, például az Air France, a KLM, a Lufthansa, az Austrian, a Brussels Airlines, a Finnair, az Easyjet, a Norwegian, a Ryanair, a Vueling, a TAP, a Volotea és a Wizz Air is.
A cégek azt vállalták: többé nem állíthatják, hogy extra díjak befizetésével „kompenzálni” vagy „semlegesíteni” lehet a repülés szén-dioxid-kibocsátását, mivel ezek a módszerek bizonytalan és minimális hatásúak.

Szintén nem használhatják a homályos „zöld” nyelvezetet, és a „fenntartható repülési üzemanyagok” (SAF) fogalmát is csak pontos, tudományosan alátámasztott magyarázatokkal tüntethetik fel. A SAF jelenleg csupán elenyésző mértékben járul hozzá a kibocsátás csökkentéséhez, így a fogyasztóvédők szerint a légitársaságok indokolatlan pluszdíjakat számoltak fel ezekre hivatkozva.
A jövőben a légitársaságoknak világos, átlátható és ellenőrizhető információkat kell közölniük a jelenlegi és jövőbeli környezeti teljesítményükről. Ez magában foglalja a szén-dioxid-adatok egyértelmű bemutatását, a csökkentést célzó fejlesztési ütemtervek nyilvánosságra hozatalát és az állítások tudományos alátámasztását.
A vállalások betartását a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok ellenőrzik majd, és a szabályszegő légitársaságok büntetésekre számíthatnak. A döntés célja, hogy megszűnjön a „zöld látszatintézkedések” gyakorlata, és a repülőtársaságok tényleges, mérhető környezetvédelmi fejlesztésekbe fektessenek, így visszaszerezve a fogyasztók bizalmát.



















