A Royal Jordanian stratégiai átalakításának részeként 23 darab új keskenytörzsű repülőgépet szeretne vásárolni, szerződésért három nagy repülőgépgyártó, az Airbus, a Boeing és a brazil Embraer van versenyben.
Az új gépek a fejlesztés mellett a meglévő flotta legöregebb tagjainak leváltására lesznek hivatottak.
Stefan Pichler vezérigazgató Kairóban a Reuters hírügynökségnek adott interjújában elmondta, fej-fej mellett van versenyben a három gyártó, szerződést pedig azzal kötnek, várhatóan 2019 első negyedévében, aki a legjobb ajánlatot adja.
Legkisebb eséllyel valószínűleg az amerikai Boeing indul a várhatóan 23 gépes üzletért, mivel az Airbus és az Embraer keskenytörzsűjeihez már rendelkezésre áll a cégnél az üzemeltetési háttér, szemben a 737-essel, amiből soha egy darab sem repült a Royal Jordanian flottájában.
A növekvő üzemanyagárak nem jönnek jól a teljes stratégiai átalakítás alatt álló cégnek
A légitársaság megszenvedte az emelkedő kőolaj és kerozinárakat, a Royal Jordanian majdnem harmadával kevesebb profitot termelt a harmadik negyedévben, mint az előző év azonos időszakában. A cég 28%-kal, mintegy 32,3 millió dollárral kevesebb haszonra tett szert 2018 harmadik negyedévében, ami szinte kizárólag az emelkedő üzemanyagáraknak köszönhető.
A cég üzemanyagköltségei tavalyhoz képest 43%-kal emelkedtek.
A helyzetet a cég vezetése folyamatos akciókkal, a jegyeladások serkentésével próbálja ellensúlyozni a bevételi oldalon, ez valamilyen szinten sikerült is, 7%-kal több utast sikerült a cég járataira csábítani, ezzel az átlagos töltöttségi faktor 77%-ra emelkedett.
A stratégia teljes egészében azonban nem oldotta meg a problémát, az összbevételt ugyanis csak 2%-kal sikerült növelni, az üzemelési költségek viszont ennek majdnem ötszörösével, 9%-kal emelkedtek – írta az ATW Online.
Amennyiben év végi összesített profit mínuszban lesz, az igencsak kínos lehet a cég tavaly igazolt új vezérigazgatójának, Stefan Pichlernek, akit azért szerződtettek, hogy több év után nyereségessé tegye a céget.
A német szakember februárban egyértelműen leszögezte, teljesen átalakítja a céget, diszkont irányba elmozdítva azt, elhagyja a nemzetközi átszállóforgalmat Jordánián keresztül erőltetni próbáló politikát, és inkább a pont-pont utasokra fókuszál.
A Royal Jordanian emellett lemondta nyolcadik Boeing 787-esre leadott rendelését, mivel főleg a keskenytörzsű flotta, és az ilyen típusú gépek által kiszolgálható útvonalhálózat fejlesztése a cél.
A stratégia részeként egyedüli arab légitársaságként repülnek a Jordániával szomszédos Izraelbe is, Ammánból jelenleg naponta 2-3 járatot közlekedtetnek Tel Avivba főleg Airbus A320 típuscsaládba tartozó gépekkel.
A cég tőzsdei jelenléte miatt sem kaphat semmilyen állami támogatást, hiába van benne az államának 35,8%-os tulajdonrésze, csak magánbefektetőkre támaszkodhat.