Fapados légitársaságok és civil szervezetek az Európai Bizottságtól azt kérik, hogy a fenntartható forrásból származó üzemanyagok kötelező arányát a hosszútávú járatokra is terjesszék ki.
Lapunkhoz a Ryanair juttatta el a közös közleményt, amelyet az ír fapados mellett a Wizz Air, a Loganair és a Jet2, valamint a SkyNRG kerozin- és a Pipistrel repülőgépgyártó is aláírt.
Ebben aggodalmukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy az Európai Bizottság ReFuel EU Aviation kezdeményezése csak a kontinensen belüli járatokra terjedne ki.
A Frans Timmermans bizottsági alelnöknek, valamint Adina Valean közlekedési biztosnak címzett nyílt levélben a cégek rámutattak, hogy a hosszútávú járatok az elsődleges forrásai a károsanyag-kibocsátásnak.
Idézik az Eurocontrol friss adatát, amely szerint bár a 4000 kilométernél hosszabb járatok csak 6 százalékot tesznek ki a teljes forgalomból, a kibocsátás feléért felelősek.
Az európai áramlásszervezésért felelős szervezet tanulmányát idézve azt is írták, hogy ha a hosszútávú járatok kerozinigényének 10 százalékát kiváltanák fenntartható forrásból származó üzemanyaggal, azzal nagyobb hatást érnének el, mint a rövidtávú járatoknál bevezetett bármilyen intézkedéssel.
Álláspontjuk szerint az alternatív üzemanyagok előírása a rövidtávú járatoknál csak egy lépés a sok közül, mint a karbonkibocsátás ellentételezése a hidrogén alapú vagy elektromos meghajtás bevezetéséig.
Az aláírók abban is egyetértettek, hogy a bizottságnak ki kell zárnia a termőföldeken termesztett növényekből származó bioüzemanyagot az alternatív üzemanyagok közül, és biztosítania kell, hogy mindig fenntartható forrásból állítsák elő.