Az A400M mostantól fedélzetére veheti teljes tervezett ejtőernyős kapacitását, míg robotpilótája akár 150 méterre is megközelítheti a földet kis magasságú repülési feladatoknál.

A RAF A400M típusa a walesi Mach Loop-nál (Forrás: Airbus/Scott Norbury)

Sikerrel teljesítette a tanúsítási folyamat első részét az A400M automatikus, kis magasságú repülést biztosító rendszere. Ezzel az Airbus típusa lett kategóriája első olyan katonai teherszállító repülőgépe, amely rendelkezik ezzel a képességgel.

A Pireneusok és Franciaország középső része felett áprilisban végrehajtott próbákon a repülőgéppel 150 méterig süllyedtek, valamint több feladattípus, például kismagasságú repülésből légi teherdobás is szerepelt a tesztek között.

A most zárult szakaszban csak jó időjárási körülmények között folytak a tesztek, így egyelőre csak akkor használható a rendszer, ha a pilóták is látják a földfelszínt. A rossz látási viszonyok közötti üzemeléshez várhatóan egy év múlva szerzi meg a gyártó a tanúsítványt.

A típus elérte ejtőernyős kapacitásának maximumát

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Sikeres tesztdobás még 2019-ben (Fotó: Airbus)

Májusban újabb sikeres tanúsítási próbákat teljesített az Airbus A400M, amelyeken párhuzamos ejtőernyős dobási képességét bizonyította a típus. Ezzel egyben lezárult az ejtőernyős dobási képesség fejlesztését célzó program is.

Az A400M így mostantól akár teljes kapacitását, azaz 116 ejtőernyőst is fedélzetére vehet, akik kettesével kiugorva – a hátsó rámpán szabadesésben vagy a két oldalajtón bekötött rendszert használva – hagyhatják el a fedélzetet.

A francia és belga szárazföldi alakulatok közreműködésével végrehajtott repülések során több mint 1000 ugrást teljesítettek. A tanúsítás megszerzése mellett olyan új módszereket is kipróbáltak, amelyek az ugrások során készült felvételeket és az ugrások háromdimenziós modelljeit használják fel a fejlesztések támogatására.