Szétbontás várhat történelmi jelentőségű repülőgéptípusok utolsó működőképes példányaira, mert új tulajdonosa lett annak a brit helyszínnek, ahol eddig ezeket a muzeális emlékeket tárolták, és nincs pénz az elszállításukra.

Bruntingthorpe reptere a katonai repülést és a történelmi típusokat kedvelők számára különleges hely: a Cold War Jets Múzeum és több civil szervezet számos gépét tartja itt. Ezek bár már nem emelkedhetnek a levegőbe, a mai napig működőképesek, önerőből képesek gurulni, és több közülük az utolsó ilyen példány az adott típusból.

A közép-angliai reptér viszont gazdát cserélt, az új tulajdonos Cox Automotive pedig jelezte, hogy nem tartozik a portfóliójába a muzeális gépek megőrzése, a jövőben nem is fog támogatni ezzel kapcsolatos tevékenységet e helyen – írta meg a European Airshows.

Ennek ellenére, nem hivatalos információk szerint, a Cold War Jets Fast Taxi Day-t, amikor minden gépet működés közben láthat a nagyközönség, a járványügyi helyzetre figyelemmel idén még megtarthatják.

Ha azonban a múzeumnak költöznie kell, az egyet jelenthet a halálos ítélettel. Egyes gépek – például a de Havilland Comet, vagy a Vickers VC-10 – szétszerelése és közúti szállításra alkalmassá tétele hatalmas költségekkel járna, és kevés a képzett szakember, aki el tudná végezni a feladatot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: European Airshows

Két, önkéntesekből álló csapat már meg is kapta az utasítást. Az egyiknek a két Blackburn Buccaneer haditengerészeti vadászgépét szeptember végéig kell elköltöztetnie, a csapat azt reméli, hogy Kemble-ben lehet az új bázis, a költözéshez viszont még 19 ezer brit fontra van szükségük, amit adományokból szeretnének összegyűjteni.

Ennél is sokkal aggasztóbbak a számok a nagy méretű gépek költöztetésénél. A Vickers VC-10-eseket megőrző VC-10 Preservation Group a másik csapatnak – amely ugyancsak ultimátumot kapott – október végéig kell új otthont találnia a gépeinek. Szétszerelésük és közúti szállításuk viszont 300 ezer fontba is kerülhet. Így, ha nem történik kisebb csoda, brit repüléstörténeti emlékek vesznek oda a helyszín új tulajdonosának hozzáállása miatt.

Viszonylagos biztonságban csak a Walton-család tulajdonában álló gépek vannak, például a Victor és Nimrod bombázók. A hírek szerint működésképtelen állapotban ugyan, de statikus kiállítási tárgyként megőrzik őket.