Alig indult el a hetvenöt férőhelyes, rövidebb törzsű Superjet programja, a Szuhoj máris újabb két fejlesztési irányban gondolkodik, és a meglévő variánsokon is alkítanának.
Korábbi kommunikációjával szembemenve a rövidebb törzsű változat, az SSJ-100-75 mellett a hosszabb, nagyobb befogadóképességű Superjet megvalósításának lehetőségét is vizsgálja az orosz gyártó.
Ez gyökeres változás a korábbi üzletpolitikához képest, mivel a tavalyi évben még egyértelműen közölték, vagy rövidítik, vagy hosszítják a típust, a kettő együtt a magas fejlesztési költségek miatt nem lehetséges.
Végül, mint arról beszámoltunk, a szingapúri légiszalonon a Szuhoj főnöke, Alekszandr Rubcov jelentette be, hogy egy meg nem nevezett orosz légitársaság száz darabos megrendelésének okán döntöttek a rövidített variáns mellett.
Most azonban nem csak a hosszítás, de egy teljesen új fejlesztési irányvonal is felvetődött a gyártónál, a szakemberek elkezdték fontolóra venni az eredeti SSJ-100-as áruszállító változatának létrehozását.
Pontos ütemtervet és koncepciót egyelőre nem közöltek, csak a jelenlegi SSJ-100-as kapacitására vonatkozó adatokból következtethető ki, hogy
nagyjából 10, de maximum 12 tonna áru befogadására lehet majd alkalmas a teherszállító változat.
Ez azt jelenti, hogy a legnagyobb befogadóképességű turbó-légcsavaros áruszállító, a 7,5 tonna kapacitású ATR 72-600F fölé, de a jelenlegi legkisebb sugárhajtású teherszállító, a 737-300F alá pozicionálódna a gép.
A kérdés már csak az, hogy lenne-e igény egy ATR-eknél valamivel nagyobb kapacitású, de azoknál lényegesen gyorsabban repülő áruszállítóra.
Már csak azért is, mivel az Superjet programjának szénája nem áll éppen a legjobban, a negyven darabos iráni szerződés, valamint az S7-Group hetvenöt darabos szándéknyilatkozata javított ugyan valamennyit a helyzeten, de a Szuhoj anyavállalata, az SCAC minden erejével keresi tovább a vevőket.
Különösen igaz ez a 2021-22-ben forgalomba álló, rövidebb törzsű, 75 üléses SSJ-100-75-ösre, amelynek fejlesztési költsége több száz millió dollár lesz, és csak száz darabra van biztos megrendelés.
Márpedig nem valószínű, hogy a gyártó darabonként több millió dollár hasznot tudna termelni minden egyes példányon, így a program még a nullszaldóshoz is csak közelít.
Emellett nem csak újakat hozna létre, de a meglévő változatot is tovább fejlesztheti a Szuhoj, hogy jobban tűrje az Oroszországban sok területen tapasztalható extrém hideg, és szélsőséges időjárási körülményeket.
Ezzel egy időben a VIP változat hatótávolságát hétezer kilométerre tolnák ki, amely más tényezők mellett a hamarosan bevezetésre kerülő, „sarblet” névre keresztelt új szárnyvég miatt vált lehetségessé.