A jelenlegi 242 tonnáról 251 tonnára emeli az Airbus az új generációs A330neo-változatok legnagyobb felszállótömegét 2020-tól, ezzel a hatótávolság is jelentősen növekszik. Az Amazon és a UPS ösztönzésére pedig azon gondolkodik a gyártó, hogy megvalósítja a teherszállító változatot is.
Még forgalomba sem állt az A330-as típuscsalád utódja, az új generációs hajtóművekkel és más fejlesztésekkel hatékonyabbá tett A330neo, az Airbus máris továbbfejleszti a gépet, a -900-as változat jelenleg a tesztprogramját végzi.
A Leeham News cikke szerint a gyártó a jelenlegi 242 tonnáról (amely pár éve a régi változatokon jelent meg, és a neo alapját jelentette) 2020-ra 251 tonnára növeli mindkét változat legnagyobb felszállótömegét.
Ezzel az A330-800-as hatótávja 8150 tengeri mérföldre (15100 kilométerre), az A330-900-asé pedig 7200 tengeri mérföldre (13300 kilométerre) növekszik.
A gyár közlése szerint az opcionálisan elérhető fejlesztés részeként a futóműveket, rajtuk a fékeket, valamint a szárnyakat is minimálisan megerősítik, de nem fog növekedni az üres tömeg, mert más részegységeknél csökkentést érnek el.
A flightglobal.com-nak a program marketingfőnöke azt is el mondta, ezzel a Csendes-óceánt átszelni képes géppé válik az A330neo, és főként ázsiai légitársaságoktól remélnek új megrendeléseket.
A módosítás révén az Airbus szerint az A330-800-as a 250-300 ülőhelyes szegmensben a legnagyobb hatótávolságú repülőgép lesz, megelőzve a 787-9-est is, amelyet a Boeing egyébkén 7635 tengeri mérföldes (14140 kilométeres) hatótávval hirdet, maximális utasszámmal.
Ugyanakkor Leehamék szerint azért utána kell nézni annak, hogy milyen összehasonlítás alapján mondja ezt az Airbus. Hiszen a 787-9-es több utas szállítására képes, mint az A330-800-as, a standard elrendezésben.
Az európai gyártó a bejelentés alkalmából felidézte az A330-as típuscsalád történetét is, kiemelve, hogy folyamatosan növekedett iránta a kereslet az eltelt húszegynéhány évben.
Az Airbus arra is rámutat, hogy az A330neo programjának 2014-es indítása óta 417 példányra érkezett megrendelés az A330ceo és neo változatokból, eközben a Boeing 787-esekből ugyanebben az időszakban csupán 331 darabra.
Mint a Leeham portál ezzel kapcsolatban megjegyzi, a 787-est a Boeing részben az A330-as „megölésére” hozta létre, hiszen utóbbi „kinyírta” a 767-est a kilencvenes évek végétől, ám a számok azt mutatják, hogy ez nem sikerült az amerikai gyártónak.
Igaz ugyanakkor, hogy a kisebbik neo, az A330-800-as bajban van, mert a Hawaiian lemondta a megrendelését, ezzel nullára csökkent a típusváltozatra szóló szerződések száma.
A portál szerint azonban megalapozott az Airbus azon várakozása, hogy lassan száz darab régi A330-as érik meg a cserére. Így ezek leváltására, majd pedig a későbbiekben továbbiakéra kiváló lesz a neo-verzió, amelyből jelenleg csupán több mint kétszázra van megrendelés. Erről beszélt a flightglobal.com egy másik cikkében a fentebb már említett marketingfőnök is.
Az Airbus várakozása szerint az igazi hullám pedig a régi A330-asok, és esetleg Boeing 767-esek leváltásában nem most várható, hanem néhány év múlva, mert akkorra öregedik ki ebből a két típusból nagyobb példányszám.
Eközben arról is érkeztek hírek, hogy az A330-200-ason alapuló teherszállító változat, a 65-70 tonnás kapacitású A330F utódján is gondolkodik az európai gyártó. Ugyanis az Amazon és a UPS ösztönzésére információk szerint az A330neo is kargóplatformmá válhat – írja az aero.de portál.
Természetesen sem az Airbus, sem az Amazon nem akarta kommentálni az értesülést, a UPS pedig annyit mondott, hogy „rutinszerűen” vizsgálja a piacot és a lehetőségeket, hogy új és használt teherszállító repülőgépeket szerezzen be.
A két áruszállító vállalat az információk szerint az A330-900-ason alapuló tehergépre látna igényt, amelyekkel nagyobb mennyiségű csomagot lehet közepes hatótávra eljuttatni.
Jelenleg a Boeing uralja ezt a piaci szegmenst, például a koros konstrukciónak számító 767-300F-ből 161 példányt rendeltek összesen, és még hatvanegy példányt le kell gyártania, miközben az Airbus A330F-ből csupán negyvenkettőre szerződtek eddig, de ebből harmincnyolcat már le is gyártottak. Emellett az utasforgalomból kivont gépekből is rendre alakítanak át kargócélokra gépeket.
A találgatást az indokolhatja, hogy az airinsight.com összefoglalója szerint a két fentebbi cég bázisán, az Egyesült Államokban a teherszállító-flotta meglehetősen öreg. A szélestörzsűek átlagosan több mint húsz évesek, de nem ritka köztük a 30-40 éves példány sem (ezek főleg a régebbi 767-esek és DC-10-esek).
Az európai konszern az A350-900-asra alapozott teherszállítót is el tud képzelni, amely iránt a Lufthansa érdeklődik, és amely 90 tonnás kapacitással rendelkezne. A Boeing pedig az új generációs 777X-ből fejleszthetne a 777-200LR-en alapuló 777F-nek utódot.