Az eddigieken felül akár plusz hatvan darab Airbus H145M katonai helikoptert is vásárolhat hamarosan Németország, amely pilóták kiképzésébe, könnyű harcászatba és tankelhárításba is bevonná az európai forgószárnyast. 

A Magyarországon 2019 végén szolgálatba állt könnyű többfunkciós helikopter típust az Airbus Helicopters németországi, donauwörth-i gyárában szerelik össze. A korai megrendelők között volt Németország, akkor első sorban a különleges alakulatok Bo-105-ös forgószárnyasait cserélték le a korszerű gépekre.

A Flightglobal beszámolója szerint a hadseregnek rövid időn belül ötven példányra lehet még szüksége újabb három alakulat felszerelésére: ezek között 25-25 arányban osztanák el a képzési célokra, valamint a harctéri alkalmazásra szánt H145M-eket.

Ezen felül a haditengerészetnek sem ártana néhány példány, és a hadsereg is szeretne tartalékokat, így jön össze a hatvan darab feletti plusz igény.

A beszámolók szerint a gyorsreagálású erők vezetői a Defence IQ Nemzetközi Katonai Helikopteres Konferencián fejtették ki a pontos igényeket, e szerint az új könnyű forgószárnyasokra már 2021-től szükség lehet, ez pedig behatárolja a tendereztetés lehetőségeit. A kiképző példányokkal a buckeburgi nemzetközi pilótaiskola öregedő Eurocopter EC-135 és Bell 206D helikoptereit váltanák le, ezeket tovább már nem lehet használni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezeken képzik ki a német légierő (Luftwaffe) NH90-es közepes szállító és a Tiger harci helikoptereinek személyzetét, ennek költségeit is csökkenteni szeretnék, mert bizonyos feladatok könnyedén elvégezhetők szinte bármilyen típuson.

H145M a Luftwaffe színeiben (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A cél egységes könnyűhelikopter-flotta kialakítása, mert a csapásmérő-könnyű tűztámogató (LUH) és a speciális erőknél, valamint a kutatás-mentési területen és a Szövetségi Rendőrség (Bundespolizie) flottájában használt példányokon szerzett üzemeltetési tapasztalatok kiemelkedően jók.

A további példányokat már „saját változatban”, LUH SK (Streitkrafte) konfigurációban rendelnék meg, ezekből első körben nyolc darabot szerelnének fel a hazánk által is megrendelt HForce fegyverrendszerrel, de a többcélú alkalmazhatóság jegyében mindegyik gépen kialakítanák a csomag felszereléséhez szükséges pilonokat.

Az SK változat repertoárjába a hadvezetés mindenképpen szeretne tankelhárító rakétát is, ennek integrációja viszont még nem fejeződött be. Az Airbus Helicopters az izraeli Rafael céggel közösen teszteli a Spike ER lövedékeket, a rendszerbe állításhoz szükséges tanúsításokat várhatóan 2021-ben kapja meg.