Fontos stratégiai lépéseket tett tavaly az Aeroplex a korábban deklarált célja elérése felé, hogy a régió legnagyobb független repülőgép-karbantartó cégévé váljon. Megkeresésünkre Demény Árpád, az Aeroplex ügyvezetője az idei és hosszabb távú fejlesztési tervekbe is betekintést nyújtott.
A berendezés-karbantartó központ megnyitása új alapra helyezte az üzletág működését. Látszanak-e már az eredmények, mik a tervek a következő időszakra?
A tavaly megvalósult projektjeink az évtized végéig megalkotott növekedési stratégiánk részei, a berendezéskarbantartási üzletág fejlesztése pedig ennek egyik alappillére.
A 7300 négyzetméteres, maglódi Aeroplex Component Repair Center (CRC) novemberi átadásával modern és dedikált berendezéskarbantartási központban nyújtunk szolgáltatást, a növekedés már most látható: érkeznek a megrendelések, új alkatrészekkel is bővült a palettánk, és további lehetőségek is megnyíltak.
A meglévő portfóliónk, a hajtómű-alkatrészek javítása, a kerék- és fékagy-karbantartás, valamint kompozit- és NDT-javítások piacain bővebb kapacitással állunk a meglévő ügyfeleink rendelkezésére, emellett nagyobb volumenű tendereken is el tudunk indulni, új ügyfelek és nagy megrendelések megszerzése érdekében.
Az üzletág termelését modulárisan, lépésről-lépésre szeretnénk felfuttatni, a volumen növekedése mellett újabb és hatékonyabb technológiával jelenünk meg a piacon.
A berendezéskarbantartáson belül a hajtómű-alkatrészek javítása kiemelt piac az Aeroplex számára, emellett a komplett hajtómű-javítási és -karbantartási tevékenység is a céljaink között szerepel. Jelentős beruházásokkal, új technológiákkal és know-how-val tervezzük a tevékenység további bővítését.
A tavalyi másik jelentős esemény, hogy az Aeroplex a bukaresti bázis megnyitásával nemzetközi terjeszkedésbe kezdett. Mik a további tervek azon a piacon?
A számos légitársasággal, valamint több nemzetközi és regionális repülőtérrel rendelkező Románia régiós szinten meghatározó légiközlekedési piac, így stratégiai fontossággal bír az Aeroplex számára. Kapcsolataink a román féllel évtizedekre nyúlnak vissza, vállalatunknak korábban bázisa is volt Bukarestben, ezekre épülve jött létre a szorosabb, stratégiai kapcsolat a nagy múltú Romaeroval.
Emellett az Aeroplex 2016-ban megkezdett sikeres reorganizációja és az elmúlt évek növekedési pályája jó referenciát jelentett ahhoz, hogy a csődvédelem alatt álló román repülőgép-karbantartó cég talpra állításához minket választottak partnernek.
Tulajdonosunk, a magyar állam és a román fél részéről is maximális, miniszteri szintű támogatást kaptunk ahhoz, hogy a 2023 végén megkezdett tárgyalások után tavaly májusban megszületett az együttműködési megállapodás, októberben pedig el is kezdődött a termelés.
Jelenleg 60-70 szakember dolgozik a Romaero színeiben az Aeroplex irányítása és Part-145 jogosítása alatt, december közepe óta már két termelési vonalon.
Célunk, hogy a jövő évben már három repülőgép egyidejű karbantartása történhessen a bukaresti telephelyen.
Ehhez elengedhetetlen a szakképzett és megfelelő jogosítással rendelkező román szakemberek visszacsábítása és a meglévők megtartása, mert jelenleg is 14-16 fő dolgozik kint tőlünk, egyrészt a munkák irányítása, másrészt a hiányzó szakember-állomány pótlása érdekében.
A román fél a legmagasabb szinten is egyértelművé tette, hogy fenn kívánják tartani a Romaero repülőgép-karbantartási tevékenységét, emellett nyitottságot érzékelünk egy szorosabb stratégiai partnerség irányába is, amelyet a tulajdonosunk is támogat.
Milyen további irányokban folytatódhat a vállalat expanziója?
Még egy nagy hangár felépítését tervezzük Budapesten, amely egy szélestörzsű vagy akár egyszerre öt keskenytörzsű gép fogadására alkalmas. Következő fázisban ez egy második karbantartó- és/vagy festőhangárral is kiegészülhet, a piaci igények függvényében.
A projekt az üzleti tervezés szakaszában van, az általunk összeállított tervekről már folyik az egyeztetés a tulajdonosunkkal és egy jelentős európai piaci szereplővel, aki a potenciális partner.
Amennyiben az üzleti tervünket jóváhagyják, valamint sikerül biztosítani a megfelelő finanszírozást, úgy számolunk, hogy akár már 2028-ban megkezdődhet a termelés az új létesítményben.
Az első fázisban megépülő nagy hangár 30-50 százalékos bővülést jelent az üzletág mostani, 10-11 repülőgép egyidejű karbantartására alkalmas kapacitásához képest, de árbevétel tekintetében is. Ez komoly többletet igényel szakképzett munkaerőből is, a projekt létrejöttének feltételeként részletes tervet mutatunk be erre is a döntéshozóknak.
A budapesti bővítés mellett Szerbiában két helyszínen, valamint Németországban is tárgyalásokat folytatunk.
Az Air Serbia légitársasággal már túl vagyunk egy sikeres repülőgép-karbantartási projekten, és a már leszerződött következő projekten felül az év első napjaiban soron kívüli segítséget nyújtottunk nekik az egyik Airbus A330-asuk futóművének javításában. Ezen felül előrehaladott tárgyalásokat folytatunk a szerb nemzeti légitársaság számára forgalmi karbantartásról és műszaki támogatásról a belgrádi repülőtéren.
Niš város légikikötőjében pedig a szerb kormány nagyszabású repülőtér-fejlesztési programjának részeként egy új hangár felépítése van napirenden, amelynek üzemeltető partnere az Aeroplex lehet.
Németországban egy magánkézben lévő kisebb repülőtér a lehetséges helyszín Berlin és a lengyel határ között, amelyet a német főváros légikikötőjének tehermentesítése érdekében, kormányzati támogatással fejlesztenének. A tervek között repülőgép-karbantartási tevékenység elindítása is szerepel, amelynek megvalósításához a német fél az Aeroplexben látja a potenciált. A tárgyalások folyamatban vannak, piackutatást folytatunk, illetve ehhez feltérképezzük a német és lengyel munkaerő-piacot is.
Több ponton is szóba került a szakképzett munkaerő és az utánpótlás fontossága, ezeken a területeken milyen feladatokkal szembesül a vállalat?
Az iparágban 5-6 évvel ezelőtt az a cég tudott talpon maradni, amely stabil pénzügyi háttérrel és jó stratégiával rendelkezett, mára a szakképzett munkaerő megléte vált a fejlődés és növekedés legfontosabb feltételévé.
Az elmúlt években végrehajtott fejlesztéseinkkel és beruházásainkkal párhuzamosan a munkavállalói állományunkat is sikerült növelni, dolgozóink száma elérte a 850-et, külföldiekkel együtt pedig közel ezren dolgozunk az Aeroplexnél. Kialakítottuk és folyamatosan fejlesztjük a humán stratégiánkat, amit lépésről lépésre hajtunk végre, kiemelt figyelmet szentelünk a dolgozóink képzésére és az utánpótlás biztosítására is.
Cégünk legnagyobb értéke a képzett szakemberállomány, megtartásuk, motivációjuk és a megfelelő életpályamodell az alapja annak, hogy növekedésben gondolkodjunk.
A 30-40 éve az iparágban lévő szakemberek egy csapatban dolgoznak a fiatalabbakkal és akár pályakezdőkkel, a különböző generációk jól működő egységet alkotnak, a fiatalok a számukra átadott tudással és tapasztalattal a jövőnk alapját jelentik.
A nemzetközi terjeszkedésnek köszönhetően a motivációs rendszerünk kiegészül a külföldi tapasztalatszerzési lehetőségekkel, akár a multinacionális cégekhez hasonló rotációs rendszerben.
Tavaly januárban elindult a Part-147 oktató szervezetünk az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) jóváhagyásával, a jogosítás presztízsértékű visszaigazolása az Aeroplexnél meglévő tudásbázisnak és az ezen a területen végrehajtott befektetéseinknek.
Ennek köszönhetően házon belül tudjuk megtartani például a típustréningeket, modul- és meghosszabbító oktatásokat, amelyet a szakembergárdánk bővülésével egyre növekvő kihívás volt megszervezni a kapacitásszűkében lévő, külsős és sok esetben külföldi szolgáltatókkal, a növekvő költségekről nem is beszélve.
A dedikált és szakmailag felkészült oktatócsapattal, jól felszerelt gyakorlati tanműhellyel felállt oktatási szervezetünket új üzletágként kezeljük, és további fejlesztéseket tervezünk ezen a területen is.
A belső igények lefedését követően piacra is szeretnénk lépni ezzel a szolgáltatással, amelyre óriási a kereslet a régióban, de egész Európában is.
A főként az iparághoz kötődő, utánpótlás-képzéssel foglalkozó, meglévő oktatási partnereink körét immár olyan szakiskolákkal is bővítjük, amelyek a berendezés-karbantartáshoz és az üzletág bővülési terveihez kapcsolódó szakmákban is képzik a fiatalokat.
Mindezek hogyan segítik a vállalat hosszú távú céljainak elérését?
Az eddig megvalósult projektjeink és a folyamatban lévő kezdeményezéseink mind azt a stratégiai célt szolgálják, hogy az Aeroplex minél több lábon álljon, több országra és több telephelyre kiterjedő, erős európai jelenléttel rendelkezzen. Emellett az ügyfélkör szélesítése és diverzifikációja, a szolgáltatási portfólió bővítése tovább erősítik a cég stabil működését.
A nagyobb kapacitás lehetővé teszi, hogy a vállalat a több termelési vonalat jelentő, nagy tendereken is sikerrel vegyen részt.
A célunk egyszerű: Európa legnagyobb független repülőgép-karbantartó cégévé válni.
Nagyon hálás vagyok az Aeroplex menedzsmentjének és az összes dolgozójának a helytállásukért és kitartásukért, mert nélkülük nem tudnánk további fejlesztésekben és expanzióban gondolkodni.