Az erről szóló hivatalos oklevelet a napokban vehette át a Budapest Airport, amely először a tavalyi évben érte el ezt a magas környezetvédelmi minősítést. A kelet-közép-európai régióban továbbra is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér az egyetlen, amely teljesíti ezeket a szigorú környezetvédelmi követelményeket. Ezek lényege, hogy a repülőtér működése során keletkező széndioxid-kibocsátást (ez az energia-felhasználás általánosan elfogadott mérőszáma) teljes mértékben képes ellensúlyozni, vagyis egyensúlyban tartani – közölte lapunkkal a reptérüzemeltető.
A Budapest Airport újabb egy évre szerezte meg a karbonsemleges minősítést, amelyet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környezetvédelmi átvilágítását követően az ACI Europe, azaz a Repülőterek Nemzetközi Szövetségének európai szervezete oklevéllel is igazolt.
Ezeket a szigorú környezetvédelmi normákat Európában mindössze 39 repülőtér teljesíti, javarészt skandináv és olasz repülőterek. Hat évvel ezelőtt a program elindulásánál először felmérték a budapesti repülőtér széndioxid-kibocsátását (ez az úgynevezett karbon lábnyom) és meghatározták, hogy egy utasra számítva ennek milyen határértéken kell lennie, illetve milyen mértékben kell csökkennie.
A 2018-as elismerést követően 2019-ben is sikerült megszerezni a karbonsemleges minősítést, amit a Budapest Airport egy sor energia-takarékossági és egyéb módszerrel biztosított. Egyebek mellett elérte, hogy a repülőtéren működő cégekkel közösen egyre több területen alkalmazzanak elektromos meghajtású járműveket, számos helyen növelte az épületek és hangárok hőszigetelését, optimalizálták a vízhálózatot és a vízfelhasználást is.
Emellett egy kínai szélerőműprojekt működése által megtakarított, úgynevezett karbonkrediteket is vásárolt a Budapest Airport, ezzel hozzájárulva a klímaváltozás elleni nemzetközi küzdelemhez.
A Budapest Airport globális felelősségvállalásának részeként további jelentős környezetvédelmi lépéseket vállalt. A 2019 és 2021 közötti hároméves időszakra bejelentette, hogy 10 %-kal csökkenti a repülőtér egy utasra számított széndioxid kibocsátását a 2016-os adatokhoz viszonyítva (azóta működik a repülőtér karbon semleges szinten).
A program sikeres megvalósításához a Budapest Airport Greenairport programján keresztül együttműködik a repülőtéren működő légitársaságok közül például a Wizz Airrel, földi kiszolgáló szervezetekkel és kereskedelmi, logisztikai partnereivel egyaránt. Emellett állami szolgáltatók is csatlakoztak a programhoz, így például a légiforgalmi irányítást végző HungaroControl, a NAV repülőtéri kirendeltsége, vagy a Magyar Posta repülőtéri Nemzetközi Kicserélő Központja.
„A program elindítása óta közel 50 %-kal sikerült csökkentenünk a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egy utasra számított széndioxid-kibocsátását, és különösen nagy öröm a számunkra, hogy ehhez a partner vállalatok együttműködését is sikerült megszereznünk,” hangsúlyozta Szarvas Gábor, a Budapest Airport környezetvédelmi igazgatója.
Arról is beszélt, hogy újabb jelentős lépéseket terveznek, hiszen a 2016-ban mért 1,67 kgCO²/utas+cargo kibocsátáshoz képest a következő három évben mintegy tíz százalékos csökkentést irányoztak elő. Így ezen a területen továbbra is a Budapest Airport a „legzöldebb” repülőtér a kelet-közép-európai régióban.