A repülőgépvásárló cégek és a mögöttük álló pénzügyi szervezetek úgy vélik, az amerikai gyártó középtávú előrejelzése túl szép képet fest. Szerintük a környezetvédelmi aggályok, és a koronavírus-járvány miatt korántsem olyan jó a helyzet, ahogy azt a Boeing láttatja.
Mint arról mi is beszámoltunk, a Boeing nemrég nyilvánosságra hozta új, hosszútávú kereskedelmi előrejelzését. A gyártó úgy látja, hogy globálisan több gépet tud majd eladni ebben az idősávban, mint azt két évvel ezelőtt, a járvány előtt becsülte.
Mindez számokban kifejezve: tíz év alatt 19 ezer eladott repülőgép, 9000 milliárd dollár bevétel, ebből 3200 milliárdot a gépeladás, a többit a hadiipar és a szolgáltatások tehetik ki.
Azóta a Boeing regionális szinten is közölt néhány adatot, bár más idősávra. Kínában például 2040-ig 8700 repülőgép eladását látja reálisnak 1500 milliárd dollár értékben. Európával kapcsolatban a cég csak annyit közölt, hogy éves szinten 3 százalék körül lehet a forgalombővülés.
Hogy Európával milyen tervei lehetnek a Boeingnek, nem tudni, bár beszédes, hogy egyik legnagyobb és leghűségesebb vevője, Michael O’Leary, a Ryanair vezetője is kétkedve fogadta azokat. Azonban neki jelenleg érdekében áll odapirítani a gyártónak a meghiúsult 737 MAX 10-vétel miatt, ezzel is nyomást gyakorolva és csökkentve a gépek beszerzési árát.
A MAX 10-ügylet lezárása után jelezte a sajtónak: szerinte a Boeing azért tartja magasan az árakat, mert arra számít, hogy rövidesen visszaáll a kereslet a régi szintre.
Később a nagyszájú ír cégvezető azt is mondta, hogy a Boeing veszélyes játékba kezdett, mert a magasan tartott áraival azt fogja elérni, hogy az arra érzékeny európai fapados légitársaságok átpártolnak az Airbushoz.
Tény: a birminghami Jet2.com diszkont légicég, amely eddig csak Boeingeket használt, 30 darab Airbus A321 neóra írt alá szerződést.
A héten egy online konferencián is szóba került a Boeing előrejelzése, a Reuters tudósítása szerint.
Az Airline Economics és az Airfinance Journal konferenciáján a lízingcégek, valamint a mögöttük álló pénzintézetek és tanácsadók közül sokan úgy ítélték meg, hogy a repülőgépgyártás jóval lassabb ütemben épül majd fel, mint azt a Boeing várja.
Voltak, akik szerint a Covid-járvány öt évnyi fejlődésébe került az ágazatnak, és a környezetvédelmi előírások miatt is lassulni fog a növekedés üteme.
Ezzel kapcsolatban egyes befektetők amiatt is aggódnak, hogy csökkenni fog a gépek használatának időtartama. A gyártók ugyanis folyamatosan hozzák ki az újabb és újabb technológiai szintet képviselő termékeket, ezzel pedig a korábbi gépeik hamarabb elértéktelenednek, és az életciklusuk is csökken, sőt, a Covid miatt ez már meg is történt – hívták fel a figyelmet a felszólalók.
A résztvevők szerint ha a cégek nem tudják a most átlagosan megszokott 25 évig használni a gépeket, akkor az a maradványértékre, avultatásra, sőt a beszerzési árakra is kihatással lesz.
Steven Udvar-Hazy, a lízingpiac úttörője megjegyezte: váratlan fejlemény ugyanakkor, hogy a járvány okozta válságban, a nehéz helyzetbe került légitársaságok miatt az átadott repülőgépeknek immár a 60 százalékát a bérbe adó cégek birtokolják, noha korábban ez az arány csak 40-45 százalék volt.
Az Airbus novemberben hozza nyilvánosságra előrejelzését, bár Guillamue Faury vezérigazgató a héten a cég egyik rendezvényén már jelezte: nagyon óvatos becslésekbe bocsátkoznak majd.