Az eddigieknél 20 százalékkal alacsonyabb fogyasztású és kibocsátású hajtóműtechnológia megvalósítását indítja el a CFM International, az erőforrás hibrid és hidrogénmeghajtással is üzemel majd.

Az amerikai GE Aviation és a francia Safran közös cégének bejelentése szerint a CFM RISE (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines – forradalmi innováció a fenntartható hajtóművekért) névre keresztelt programban többféle technikai megoldást és alkatrészt is kifejlesztenek, amelyek a 2030-as évek közepére válhatnak elérhetővé.

A keskenytörzsű repülőgépekbe szánt technológiákat a következő generációs típusokba szánt CFM-hajtóművekben használják majd, a mostaniaknál 20 százalékkal hatékonyabban működhetnek és száz százalékban hidrogénnel vagy fenntartható forrásból származó kerozinnal (SAF) is üzemelhetnek.

Grafika: CFM International

A program középpontjában új meghajtási rendszer áll majd, amellyel a General Electric 1988-ban kísérletezett először, ez az úgynevezett Open Fan (“nyitott ventilátor”, azaz a mai hajtóművekhez képest burkolatlan ventilátorlapátokkal készülő) kialakítás. Mint ismert, más gyártók, így például a Rolls-Royce is megalkotott hasonló koncepciót, Open Rotor néven.

A CFM közlése szerint a megoldás révén a maiakhoz hasonló teljesítmény és zajszint mellett kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd az erőforrás, és alacsonyabb lesz az emissziója. Ebben a hibrid hajtás, azaz részben elektromos energia felhasználása is segíteni fog, sőt több fedélzeti rendszer teljesen elektromossá tételét is lehetővé teszi, bár ennek részleteiről egyelőre nem közöltek többet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A burkolatlan ventilátorlapátok kompozit anyagból készülnek majd, és olyan egyéb alapanyagokat használnak majd fel a hajtómű építésekor, mint a kerámiamátrix-kompozitok, vagy a hőnek jobban ellenálló alumínium.

A RISE programban több mint háromszáz különböző komponens és modul készül majd, a demonstrátor hajtómű tesztelését várhatóan az évtized közepén kezdik meg, az első tesztrepülés nem sokkal ez után várható.

Az új technológia bejelentése mellett a GE Aviation és a Safran azt is nyilvánosságra hozta, hogy 2050-ig meghosszabbították az együttműködésüket, tehát az 1974-ben létrehozott CFM International legalább addig fennmarad.

A közlemény szerint mára a CFM lett a piacvezető hajtómű-beszállító, több mint 35 ezer erőforrást szállítottak le 600-nál is több üzemeltetőnek világszerte, ezek eddig összesen 1 milliárd repült órát teljesítettek.