Új légitársaságot alapít az állami tulajdonú China Eastern, de a Hainan szigetére fókuszáló Sanya International Airlines létrehozásának időzítése különös most, a járvány közepette.

A múlt héten is érkezett már Kínából fejcsóválásra okot adó hír, akkor a China Express Airlines géprendelése tűnt indokolatlannak. A regionális társaság ugyanis a pandémia kellős közepén 100 ARJ21-est és C919-est rendelt a COMAC-től, miközben mindenki lemondja, vagy átütemezi a gépvásárlásokat, átvételeket.

Most a BBC számolt be arról, hogy Kína második legnagyobb légitársasága, a China Eastern új céget alapít, amelyben 51 százalékos tulajdonrésze lesz. Az üzemeltetésben a sanghaji székhelyű Juneyao Airlines is részt vesz.

A Sanya International Airlines Kína legnagyobb online utazási irodájával, a Trip.commal és több más partnerrel együtt dolgozik majd azon, hogy kiszolgálja a mintegy 8 millió lakosú Hainan szigetét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A járvány előtt az azóta csődbe ment Robinson Tours is hirdetett Budapestről charter járatot a „Kelet Hawaii-a” néven emlegetett szigetre, ebből is látszik, hogy a turizmus rendkívül fontos a térségben, és már nem csak a kínaiak, hanem külföldiek számára is vonzó célpont. Szerepe van ebben annak is, hogy a kínai kormány lazább vízumfeltételeket szabott a Hainanra látogatóknak.

De a sziget nem csak a turizmusa miatt fontos, amint a BBC is emlékeztet rá, Hszi Csin-ping kínai elnök a legnagyobb kínai szabadkereskedelmi területté fejlesztené, egyes cégeknek és magánszemélyeknek 15 százalékra csökkentené az adó mértékét.

A szigeten van a központja a korábban Budapestre is közlekedő Hainan Airlines-nak, amely Kína legnagyobb, magánkézben lévő légitársasága. A súlyos anyagi gondokkal küzdő, és állami segítséget kérő cégcsoportnak azonban lehet, hogy az új versenytárs sok nehézséget okoz.

Bár a légitársaság elindítására nem tűztek ki céldátumot, Greg Waldron, a Flightglobal szerkesztője a BBC-nek azt mondta, vélhetően a kínai belföldi forgalom növekedési ütemétől és a járványhelyzettől függ az indulás dátuma.

Shaun Rein, a China Market Research Group alapítója szerint már a járvány előtt is egyre nagyobb figyelmet fordított Kína a belföldi turizmus fellendítésére, és az amerikai kereskedelmi háború is inkább a belföldi turizmust erősíti, így nem rossz ötlet a cég megalapítása, Hainan egyébként is népszerű hely.

Az elmúlt héten növekedett a járvány kitörése óta először egymillió fölé a napi utasforgalom Kínában, a járatok a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint átlagosan 70 százalék körüli töltöttséggel üzemelnek. A felívlés azonban ahogy Európában, itt is nagyon lassan halad.