Nem látja értelmét a prémium turista osztálynak Akbar Al-Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója, de a légitársaság új turista osztályú kabinterméken dolgozik. Elismeri, hogy a szomszédos országok embargója károkat okozott a cégének, ennek ellentételezésére indítanak egyre több új járatot.

Akbar Al-Baker: Előrehoztuk a járathálózat bővítését (Fotó: Qatar Airways)

Az A350-1000 első példányának átvétele után, a gép fedélzetén Doha felé repülve Akbar Al-Baker, a bevezető légitársaság Qatar Airways vezérigazgatója interjút adott az aero.de portálnak.

A mindig szókimondó szakember az Airbus-gyárban tartott ünnepségen ugyan ostorozta a szomszédos országok Katar elleni, tavaly bevezetett embargóját, de most elismerte, hogy jelentősen érzékelhető károkat okoz nekik a légtérzár.

Al-Baker szerint egyrészt a járatok kihasználtságának csökkenése, másrészt az üzemelési költségek növekedése következett az embargó miatt.

A járatok személyzetének a kerülőutak miatt több repült órát kell kiadni, és bizonyos járatokon, ahol szélestörzsű gépek közlekednek, olyan alacsony a kereslet, hogy jobban megérné keskenytörzsűt üzemeltetni.

Hirdetés

Érzékenyen érinti a céget az is, hogy például az egyiptomi és dubaji járatok iránt óriási volt a kereslet, ám ezeket kénytelenek voltak bezárni, mert az Emírségek és Egyiptom is kitiltotta a légitársaságot.

Ugyanakkor hirtelen túl soknak bizonyult az A320 típuscsaládba tartozó gépük, ezeket ideiglenesen bérbe adták. Azonban a járatfejlesztések miatt most visszavették ezeket.

A vezérigazgató közölte, hogy „agresszíven” terjeszkedni kezdtek, előrehoztak több, későbbre tervezett járatnyitást, és a meglévőkön, ahol nagy a kereslet, sűrítik a menetrendet.

Ismert, a budapesti járatokon is a néhány alkalommal beállított 787-es után az idén nagyobb befogadóképességű gépeket állít üzembe a Qatar, a jelek szerint tehát ez is szerepelhet az okok között.

Csökkent több járat kihasználtsága, néhány évig is eltarthat, amíg rendeződnek a bevételek (Fotó: AIRportal.hu)

Al-Baker tájékoztatása szerint az útvonalhálózat bővítésének több évre eltervezett ütemén módosítottak, az előrehozott járatnyitások miatt a korábbi, hat-nyolc hónapos előzetes jegyértékesítési időszak időnként két hónapra csökken emiatt. Közölte, hogy időbe telik, amíg az új járatok kompenzálják a veszteségeket.

A portálunkon is bemutatott új business-osztály, a Qsuite után pedig új turista osztályt tervez a Qatar, ennek részleteit azonban Al-Baker nem árulta el.

Mint rámutatott, már tervezik, hogy milyennek kell lennie a Qatar jövőbeni turista kabinjának, reményei szerint a jövő évi berlini vásáron, az ITB-n be is mutathatják.

Szólt arról is, hogy nem látja értelmét az egyre terjedő prémium turista osztálynak, mert az csak „néhány szélesebb ülés” és semmi más.

Ahogy arról beszámoltunk, Al-Baker érdeklődik a tervezett szuperszonikus Boom repülőgép iránt is, most azt mondta, hogy hat-tíz példányra lehet igénye a Qatar Airwaysnek. Hangsúlyozta, hogy még kivárnak, sikerül-e megfelelő hajtóművet találni, és hogy egyáltalán az egész projekt életképes-e.

De felhívta arra a figyelmet, hogy annak idején a Concorde-dal kapcsolatosan is szkeptikusak voltak sokan, mégis megvalósult és repült jó ideig.

És hogy van-e személyes élménye szuperszonikus repülésről? Al-Baker elárulta, hogy repült a Concorde-dal, először tizennyolc éves korában, Londonból Bahreinbe, majd később többször is az Atlanti-óceán feletti járatokon.

Hirdetés