Új üzleti típust jelentett be a Dassault Aviation francia repülőgépgyártó, a Falcon 10X kategóriája legnagyobb kabinjával, és ultra nagy hatótávolsággal lép piacra a Bombardier Global 7500 és a Gulfstream G700 vetélytársaként.
Legfőbb belső újdonsága a moduláris kabinkialakítás lesz, amivel a vásárlók akár négy egyenlő hosszúságú részre is kényelmesen feloszthatják a teret, helyet adva tárgyalónak vagy privát lakosztálynak is, utóbbiban franciaággyal és zuhanyzóval.
Ezen felül még a legnagyobb utazómagasságon, 12500 méteren repülve is olyan magas lesz a kabinnyomás, mintha csak 1000 méteres tengerszint feletti magasságban tartózkodnának az utasok, ennek köszönhetően a hosszú repülések kevésbé terhelik meg az emberi szervezetet.
A típusra két Rolls-Royce Pearl 10X hajtómű kerül, a brit hajtóműgyártó üzleti gépekhez fejlesztett erőforrás-családjának legújabb tagja.
A két erőforrás egyenként 80 kilonewton maximális tolóerőt szolgáltat majd a minél gyorsabb emelkedéshez, miközben a mai kor elvárásainak megfelelően környezetkímélő az üzemelése. Ezt az erőt a Dassault teljesen új digitális repülésvezérlő rendszere (DFCS) segít kordában tartani a pilótáknak, nagy fokú automatizáltság mellett.
A gyártó ugyanis több, korábban csak a Rafale vadászgépekben alkalmazott megoldást átemelt a fejlesztés folyamán, ilyen például az a biztonsági funkció, amely egyetlen gomb megnyomásával bármilyen helyzetben vízszintbe hozza a gépet, és megállítja az emelkedést vagy süllyedést is.
A robotpilótát minden várható helyzetre igyekezett felkészíteni a Dassault, például a hajtóművezérlés több választható üzemmódjával, ezek között van takarékos, zajcsökkentett, és „puha átstartolást” lehetővé tévő is.
A tervek szerint kompozit és szénszálas anyagok alkalmazásával olyan mértékben sikerül leszorítani a Falcon 10X tömegét, hogy az intelligens vezérléssel megtámogatva a London City-hez hasonló rövid futópályával rendelkező, meredekebb megközelítést igénylő és zajérzékeny repülőtereken is leszállhat.
A Dassault-nak ez a típus lesz az első ultra nagy hatótávolságú gépe, közvetlen vetélytársat állítva a Gulfstream és a Bombardier hasonló típusainak.
Hatótávolsága ennek megfelelően 13 900 kilométer lesz, pontosan annyi, mint a Gulfstream jelenlegi csúcsgépének, a G700-nak, de 350 kilométerrel kevesebb, mint a rekordokat is sorra megdöntő Bombardier Global 7500-nak. A mostani bejelentést követően, ha minden az ütemezés szerint alakul, négy év múlva adhatják át az első Falcon 10X-eket a megrendelőknek.
A repülőgép maximális utazósebessége Mach 0,925 lesz, azaz a hangsebesség 0,925-szöröse. Az utastér belmagassága 2,03 méter, legnagyobb szélessége 2,77 méter lesz, a kategória rivális típusainál 20 centiméterrel szélesebb és 5-tel magasabb.
Galéria a Dassault Falcon 10X utasteréről