Mintegy 120 kilogramm plusz tömeggel is felszállhat mostantól az Airbus H135 könnyűhelikopter, ez lehet hasznos teher vagy üzemanyag is, emellett immár egyetlen pilótával is repülhető műszeres szabályok szerint (IFR).

Engedélyezte az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) az Airbus Helicopters H135 típusának Alternate Gross Weight (AGW) variánsát.

Ehhez 120 kilogrammal 3 100 kilogrammra megemelték a könnyűhelikopter 2 980 kilogrammos maximális felszállótömegét, ami potenciálisan 140 kilométerrel vagy 40 perc repüléssel bővítette a hatótávolságot – tudatta közleményében a gyártó.

A nagyobb mennyiségű üzemanyag felvételéhez, vagy alternatívaként a több hasznos teher szállításához szükséges módosítások nem csak az újonnan gyártott példányokban alkalmazhatók.

A már forgalomban lévő modernebb H135 helikopterek is megkaphatják a fejlesztést, a feltétel a Helionix avionika megléte.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Airbus Helicopters

Ezt a rendszert a H135-ösökhöz 2016 novemberében tanúsították, az első darabokat 2017-ben szerelték be a szériapéldányokba, azóta nagyjából 200 darabot adtak át a megrendelőknek.

A Helionix részét képezi a teljesen digitális, nagyméretű kijelzőkkel felszerelt, éjjellátó rendszerrel (NVG) gyárilag kompatibilis pilótafülke mellett egy négy tengelyes robotpilóta is, valamint számos, a munkaterhelést nagyban csökkentő megoldás. Kifejlesztése hozzájárult, hogy a H135 és a hozzá hasonló Airbus-forgószárnyasok mára minden korábbinál szélesebb körben alkalmazhatók. A rendszer képességei a mai napig gyarapodnak újabb kiegészítő tanúsításokkal.

Az EASA legújabb engedélye szerint a H135-öst már egyetlen pilóta is repülheti műszeres szabályok szerint (IFR).

Ekkor a pilóta kizárólag a fedélzeti rendszerekre támaszkodik, alig vagy egyáltalán nincs szüksége külső viszonyítási pontokra. Az egypilótás IFR-üzemre felkészített példányok esetében az üzemeltetők választhatnak, hogy kiszereltetik a másodpilótához tartozó műszerpaneleket, vagy megtartják ezeket, és kifejezetten feladat-specifikus berendezések kezelőpaneljének alakítják át, például külső felfüggesztésű terhek emeléséhez.

Egy pilótás üzemre felkészített pilótafülke Helionix rendszerrel (Forrás: Airbus Helicopters)