A Qatar Airways Dreamlinerén 6 utas és a személyzet 6 tagja sérült meg, a Turkish Airlines járatán pedig egy légiutas-kísérő csigolyatörést szenvedett turbulencia következtében.
A Singapore Airlines egyik gépét a Bengáli-öböl felett érő, egy ember halálát és több tucatnyi súlyos sérülését okozó erős turubulencia-esemény után az elmúlt napokban történt két további súlyos esemény is.
A Qatar Airways Dohából Dublinba tartó Boeing 787-9 Dreamliner gépe május 26-án Törökország felett került erős turbulenciába, amelynek következtében 6 utas és a személyzet 6 tagja szenvedett sérüléseket.
Az utasok beszámolói szerint a fedélzeten éppen megkezdték az ételek felszolgálását, amikor az esemény történt.
A járat folytatta útját Dublinba, ahol 5 órával később leszállt. Az ír főváros repülőterének közlése szerint 12 embert kellett ellátásban részesíteni, közülük 8-at kellett kórházba szállítani. A repülőgép némi késéssel, de teljesítette a visszaúti járatot Dohába.
Ugyanezen a napon Turkish Airlines Isztambulból Izmirbe tartó Airbus A321-es repülőgépe is erős turbulenciába került, röviddel azt követően, hogy a járat kapitánya felkapcsolta a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető jelzést.
Ezen a járaton egy légiutas-kísérő ütődött a repülőgép plafonjához, majd esett vissza a padlóra a hirtelen magasságvesztés miatt, ennek következtében a Hürriyet Daily News értesülése szerint csigolyatörést szenvedett.
Veszélyes jelenség, amely évente többször okoz súlyos sérüléseket
A repülőgépeket utazómagasságon leginkább zivatarfelhők környezetében érheti turbulencia, de jóval veszélyesebb, amikor tiszta időben következik be. A Clear Air Turbulence (CAT) olyan heves légköri jelenség, amely hirtelen, váratlanul következik be tiszta légköri viszonyok között, zivatartevékenységtől függetlenül, sok esetben utazómagasságon.
A repülőgépeken alkalmazott időjárási radarok nem képesek a felhőtlen égbolton, nagy magasságban jelentkező turbulencia érzékelésére, és más előrejelzések sem alkalmasak arra, hogy ezekre a hirtelen fellépő légmozgásokra figyelmeztessenek.
A váratlan jelenség következményeként a biztonsági övet nem használók, vagy az épp a székek közötti folyosókon, a mosdókban, a konyhákban tartózkodó utasok és a személyzet tagjai akár életveszélyes sérülést is szenvednek egy-egy ilyen esetben.
Vannak kísérletek és tesztelés alatt álló megoldások, amik segítségével a jelenséget előre lehetne jelezni. A nagy hatótávú lézerradar mintegy 17,5 kilométer távolságig jelezné előre a turbulenciát, ez az utazómagasságon repülve egy perc felkészülési időt jelentene a fedélzeten tartózkodóknak.
Amint korábban megírtuk, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) turbulencia-előrejelző platformot is indított korábban. A rendszer valós idejű adatokat biztosít a légitársaságoknak, amelyek így akár repülés közben is tudják módosítani a járatok útvonalát, kikerülve a veszélyes területeket.