Bemutatta egy regionális utakra tervezett, 19 üléses, hidrogén-elektromos meghajtású utasszállító koncepcióját a spanyol Dante Aeronautical startup repülőgépgyártó, még az évtized vége előtt piacra lépne a típussal.
A típus egyik különlegessége lehet, hogy a világon elsők között akkumulátorok helyett hidrogénes üzemanyagcellákból nyerné az energiát, ha időközben megfelelő szintre jut ez a technológia.
Bár egyelőre csak mutatós grafikák vannak a DAX-19-ről, már ezekből is látszik, hogy a hagyományostól elrugaszkodott kialakításban gondolkodnak a tervezők – írta meg a Flightglobal.
A megszokotthoz képest hátrébb tolnák a törzs tetejéhez csatlakozó szárnyakat, amelyeken négy-négy kisebb elektromos motor kapna helyet, kiegészítve egy-egy nagyobb teljesítményűvel a szárnyak végén, továbbá még egy tolólégcsavar is volna a törzs végén, közvetlenül a V alakú vezérsík mögött, a pilótafülkénél pedig egy-egy kisebb szárnyfelület kapna helyet.
Ezzel az új fajta kialakítással és az üzemanyagcellás meghajtással közel 1000 kilométeres hatótávolságra lenne képes a DAX-19.
A hagyományos formáktól való gyökeres eltérés buktatóira viszont nemrég éppen egy másik, már létező elektromos utasszállító, az Alice világított rá, de Miguel Madinabeitia, a Dante Aeronautical társalapítója kiemelte, a tervezés még nagyon korai szakaszban van, és igyekeznek minél egyszerűbb megoldásokat alkalmazni.
Ugyanakkor a cégnek már együttműködési megállapodása van több légitársasággal, az Air Nostrummal, a Voloteával és az Isla Air-el is, amelyek adatszolgáltatással segítik a fejlesztéseket.
Azonban még nem látni komoly, akár csak szándéknyilatkozat formájában megjelent érdeklődőt a majdani DAX-19 iránt. Madinabeitia szerint ez hamarosan meg fog változni, mert a mostani kisgépekhez képest gazdaságosabban üzemeltethető elektromos repülők új távlatokat nyithatnak meg minden légitársaságnak, a legkisebb gépeket üzemeltetőknek pedig már most megérheti az átalakítás ilyen meghajtásra.
A Dante Aeronautical ugyanis számos vetélytársával ellentétben nemcsak egy teljesen új repülőgép kifejlesztésével foglalkozik, hanem a tapasztalatszerzés érdekében például a Sydney Seaplanes légitársaságnak épít át elektromossá egy Cessna Caravan kisrepülőt. Ebben egy 500kW teljesítményű Magnix Magnfi500 motorra cserélik a Pratt & Whitney Canada PT6 hajtóművet.
A tervek szerint 2024-25-re meglesz minden hatósági jóváhagyás a gép újbóli forgalomba helyezéséhez, utána pedig egy kisebb kétmotoros gépet is hasonlóképp megújítanának. Erre minden esély megvan, mert egy másik cég is alakított már át Caravant.