Ismét kereskedelmi forgalomba állt a világ egyetlen még repülőképes polgári An-22-es cargo repülőgépe, amely egyben korunk legnagyobb turbolégcsavaros repülőgépe.

A Kijev Gostomel repülőtéri központú Antonov Airlines hosszú tárolást majd felújítást követően helyezte újra forgalomba az UR-09307 lajstromjelű, 043481244 gyártási számú repülőgépet.

A 42 éves repülőgép bár meár idén februárban újra levegőbe emelkedett, csak június 30-án teljesítette az első kereskedelmi járatát a felújítást követően a németországi Lipcsébe.

Az Antonov Airlines azért helyezte újra forgalomba a típust, mert a cég lát keresletet a megrendelők részéről olyan fuvarokra, melyekhez a típus paraméterei és képességei ideálisak.

Így kapott új festést az Antonov An-22-es

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Antonov Company

Az An–22 tervezéséhez az An–12 szolgált alapul, annak lényegében a megnövelt méretű változata, attól eltérően azonban osztott függőleges vezérsíkja van.

Az An-22-es a világ legnagyobb turbopropelleres repülőgépe, négy darab Kuznyecov NK-12MA hajtóművel van felszerelve. Mind a négy hajtóművén egy-egy pár ellentétesen forgó 6,2 méter átmérőjű négytollú légcsavarral, melyek működése az igen jellegzetes dörmögő hangját is adja a repülőgépnek.

A repülőgép 60 tonna áru szállítására képes, hatótávolsága mintegy 5000 kilométer.

A tehertér hossza 33 m, szélessége 4,4 m, emellett 29 fő szállításra alkalmas utastere is van. A tehertér mögött helyezték el teherajtókat, hidraulikusan mozgatható rakodó rámpával. Füves repülőtérről is képes üzemelni, ehhez kisnyomású ballonkerekei vannak.

A prototípus építése 1963-ban kezdődött Kijevben. A földi teszteket követően, 1965. február 27-én a kijevi 473. sz. repülőgépgyár repülőteréről végrehajtotta az első felszállását. A repülőgépet még abban az évben bemutatták a Le Bourget-n rendezett légiszalonon. A sorozatgyártást a taskenti 84. sz. repülőgépgyár végezte, ahol 1976 januárjáig folyt a gyártás. A földi szilárdsági tesztekhez elhasznált két gépet is beleszámítva, a sorozatgyártás 1975-ös befejezéséig összesen 68 gép készült, ebből négy darabot Kijevben, a többi Taskentben építették meg.

Az AIRportal.hu különleges repülőgép-mozgásokat rögzítő adatbázisa szerint az UR-09307 lajstromjelű An-22-es utoljára 2004. november 28-án érkezett Ferihegyre Gostomelről, majd másnap távozott Larnacába. A típus utoljára ekkor járt a budapesti repülőtéren.

Az ukrán Antonov Airlines a különleges méretű és tömegű légiáru szállításának specialistája, a cég az egy darab An-22-esén kívül két darab An-12-est, egy An-26-ost, egy An-74-est, két An-148-100, hét darab A-124 Ruslan és egy darab An-225 Mriya óriásgépet üzemeltet.

Újra levegőben az Antonov Airlines An-22-ese

Forrás: Antonov Company

Források: Antonov Airlines, Ch-aviation, WikiPedia, AIRportal.hu movements

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!