Ismét megpróbálja megszerezni a skandináv low-cost légitársaságot a British Airwayst és az Iberiát is tulajdonló IAG-holding. A csoport harmadával nagyobb összeget tervez ajánlani a skandináv diszkont cégért, mint a korábbi, visszautasított ajánlata.

A cég LN-NIG lajstromjelű gépe például Juan Sebastian Elcano portréját viseli. (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A korábbi sajtóhírekkel ellentétben (egyelőre legalábbis) nem az ír Ryanairrel együtt pályázik a holding, hanem ismét önmaga próbál meg hozzájutni a légitársasághoz.

Az IAG korábbi ajánlatát 31,7%-al megfejelve, részvényenként 330 norvég koronáért, összesen mintegy 1,78 milliárd amerikai dollárért próbál hozzájutni az első negyedévben milliárdos veszteséget összehozó diszkont cég részvényeinek 100%-ához.

Az európai piacot jelentős mértékben lefedő légitársaság-csoport azonban nem mindenáron szeretne hozzájutni a céghez, és nem számítanak azonnali sikerre a felvásárlás terén. Az IAG-nek megvannak a saját, organikus növekedési lehetőségei is.

Amennyiben az ügylet mégis összejönne, úgy a Norwegian hosszútávú járatokon használt gépeit, és tengerentúli leszállási résidőinek nagy részét a nemrég elindult, low-cost hosszútávú járatokat üzemeltető LEVEL kapná meg, ellenben a rövid-és középtávú gépek és résidők sorsáról nem közölte terveit a holding.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az újabb sajtóértesüléseket sem az IAG sem a Norwegian nem kommentálta.

Milliárdos mínusz, elég lesz kevesebb gép is?

Mint arról beszámoltunk, az első negyedévben 2,2 milliárd dolláros üzemi veszteséget jelentő Norwegian bejelentette, 140 gépétől szabadulna meg különböző módokon. Az öregebb, költségesebb fenntartású példányok egy részét kivonnák és eladnák, a flotta másik részét pedig értékesíti, majd visszlízing konstrukcióban üzemeltetné tovább a légitársaság.

Döntés született továbbá arról is, hogy több, korábban megrendelt gépet lemond a gyártóknál a cég, például öt darab, idén legyártásra kerülő Airbus A320neo-t a Norwegian helyett a HK Express hongkongi légitársaság vesz majd át.

Egyes elemzők szerint a légitársaság jelenlegi formájában és stratégiájával jövőre már nyereséges lehet, amennyiben az üzemanyagok ára, vagy más egyéb üzemelési költség nem emelkedik majd jelentős mértékben.

Több rangos iparági szakember, például a Ryanair-vezér Michael O’Leary és az IAG-vezérigazgató Willie Walsh ezzel szemben egybehangzóan állítja, hogy a cég nem életképes, és előbb-utóbb csődbe fog menni.

A vezérigazgató, Björn Kjos viszont továbbra is bizakodó, szerinte cége csak kiesett a ritmusból, a rövid távon veszteséges gyors, flotta- és útvonalhálózat bővítésekkel és beruházásokkal, de hamarosan be kell majd állnia egy normál, nyereséges állapotnak.

Az emelkedő üzemanyagárak ugyanakkor nagyon nem kedveznek most annak, hogy a Norwegian újra „ritmusba kerüljön”.