A holland légitársaság vezérigazgatója szerint egyenlőtlen a helyzet az európai légitársaságok számára a kínaiakkal szemben, mert utóbbiak az orosz légtér használatával 2-4 órával rövidebb útvonalakon repülhetnek, amely az üzemelési költségekben és így a jegyárakban is érezteti hatását.
A fájdalmas megszorító intézkedések múlt heti bejelentését követően Marjan Rintel, a KLM vezérigazgatója egy holland tévécsatornának adott nyilatkozatában felszólította az Európai Bizottságot, hogy pénzügyi intézkedésekkel segítse az európai légitársaságok versenyképességét a kínaiakkal szemben, mert álláspontja szerint utóbbiak méltánytalan előnyt élveznek.
Indoklása szerint a kínai cégek jelentős, 2-4 órával rövidebb útvonalakon repülhetnek az orosz légtéren keresztül, amely jelentős üzemanyag-megtakarítást is eredményez számukra.
Az európai légitársaságoknak az ukrajnai háború miatt el kell kerülniük Oroszország légterét, mindez pedig jelentős többletköltségeket eredményez, amely a repülőjegyek árában is megjelenik.
Amint korábban megírtuk, az Egyesült Államok, az Európai Unió és több szövetséges ország légitársaságai az ukrajnai háború miatt Oroszország ellen hozott szankciók részeként és az azokra adott orosz válaszlépések értelmében 2022 márciusa óta nem használhatják még átrepülésre sem az orosz légteret.
Azonban a kínai légitársaságok európai járatai változatlanul ezeken az útvonalakon közlekednek, a nyugati légitársaságok távol-keleti járatai így hozzájuk képest több órával hosszabb repülésre kényszerülnek, kerülőkkel. Emiatt például a British Airways már biztosan, a Lufthansa pedig Frankfurtból minden valószínűség szerint felfüggeszti pekingi járatait, mert nem versenyképesek a megnövekedett üzemeltetési költségek okán.