Nagyon súlyos helyzetbe került a malajziai székhelyű Air Asia Group, a vállalatcsoportnak a hétvégén le kellett állítania japán cégét, a hosszútávú járatokra szakosodott Air Asia X pedig 15 milliárd USA-dolláros tartozást görget maga előtt, a csőd egyre közelebb kerül.
A Tony Fernandes vezette diszkont légitársasági csoport arról számolt be, hogy kénytelen azonnali hatállyal leállítani japán leányvállalatának működését, hogy visszafogják a készpénz-kiáramlást, és a többi cég életben tudjon maradni.
Az Air Asia a második negyedévben történelme legnagyobb pénzügyi veszteségét könyvelte el: egy évvel korábbi bevételei 98 százaléka eltűnt, és 288 millió USA-dollárnak megfelelő adózott veszteség keletkezett. Megjegyzendő, egy évvel korábban is épp csak nyereséges volt a vállalat.
Tony Fernandes az eredményközlés után azzal próbálta nyugtatni a piacokat, hogy tárgyalásokat kezdett egy esetleges tőkeinjekció reményében. Üzemeltetésért felelős vezérigazgató-helyettese, Jun Aida viszont a Bangkok Post szerint azt mondta:
nagyon nagy erőfeszítésekbe kerül életben tartani a céget úgy, hogy nem tudni, mikor indulhat újra a légiközlekedés.
Szavait alátámasztandó a Reuters arról számolt be szerdán, hogy a csoport hosszútávú járatokat teljesítő leányvállalata, az Air Asia X 15 milliárd USA-dollár értékű hitelt és tartozást próbál meg átütemezni.
A hírügynökségnek nyilatkozó egyik forrás szerint ezen adósság legnagyobb része az Airbustól megrendelt gépek miatt van, így könnyen előfordulhat, hogy a cég visszalép a vételtől. Ez fájdalmas lenne a gyártónak is, hiszen az Air Asia kérte a legtöbb, összesen 78 darab A330neót, emellett szerződésük van 30 A321XLR-re is.
Ettől függetlenül is rendkívül súlyos az anyagi helyzete a légitársaságnak: rövid távú kötelezettségeinek értéke meghaladja a vagyonelemek könyv szerinti értékét, a részvénytőkét 90 százalékkal akarják csökkenteni, a hiteleket pedig tőkévé akarják konvertálni.
A cég a Reuters szerint üzleti modelljét is megváltoztathatja a friss tőke reményében, amely elengedhetetlen lesz a légitársaság újraindításához.