Húszmillió svájci frank kellene a svájci üzemeltetésű Super Constellation légialkalmasságának fenntartásához, a működtető szervezetnek azonban nincs ennyi pénze, emiatt a különleges oldtimer gép akár végleg földre kényszerülhet. Emellett más egykori üzemeltetők is sorra állítják le történelmi típusokból fennmaradt utolsó repülőképes példányaikat.
A HB-RSC lajstromjelű Lockheed L-1049 Super Constellation a típus egyik utolsó repülőképes példánya a világon, Európában pedig a legutolsó. Az eredetileg katonai célra gyártott repülőgépet a Super Constellation Flyers Association (SCFA) mentette meg a Dominikai köztársaságból és üzemeltette a kétezres évek elejétől.
A fenntartáshoz szükséges anyagi hátteret 2003-tól a a Breitling luxusóra-gyártó biztosította, amely azonban tulajdonosváltást követően 2017-ben fokozatosan kihátrált a projekt mögül, de a közösség ennek ellenére igyekezett a levegőben tartani a “Star of Switzerland” nevű gépét.
A karbantartási munkák több, mint egy évet és kétmillió frankot emésztettek fel, de decemberben a Connie „visszatérése” előtt a szakemberek újabb hibákat fedeztek fel a szárny szerkezetében.
A svájci hatóságok pedig, tekintettel a Ju Air szintén oldtimer Junkers Ju-52-es repülőgépének augusztusi balesete nyomán bevezetett szigorításokra, csak akkor engedik újra repülni a gépet, ha a teljes szárnyszerkezetet újraépítik.
A helyzetet szinte kilátástalanná tette az alapítvány számára, hogy ennek költsége húszmillió svájci frank (17,5 millió euró).
Ezt az összeget az alapítvány nem tudja előteremteni, így a februári közgyűlésen és a vezetőség április 23-i ülésén lezajlott szavazás értelmében az SCFA-t felszámolják, az üzemeltetés a korábbi formájában biztosan nem folytatódik tovább.
Hans Breitenmoser elnök közösségi médiában megjelentetett közleménye szerint azonban az ügyet még nem tekintik lezártnak, mindent megtesznek a projekt életben tartásáért, arra azonban csak a következő hetekben, hónapokban derül fény, hogy Európa legutolsó működőképes Super Constellationje miként folytathatja pályafutását.
A felszámolót az alapítvány vezetőségéből választották ki, az ő feladata lesz az ilyenkor szokásos jogi ügyek rendezése mellett új tulajdonost keresni a gépnek, aki a közösség reményei szerint saját erőből vagy más szponzorokkal együtt tovább üzemelteti azt.
Az elnök közlése szerint az egyetlen cél elkerülni a legrosszabb forgatókönyvet: azt, hogy a Super Constellationt darabokra vágják szét. Ennél valamivel jobb lenne, ha múzeumba kerülne, de a kiállítóhelyek egyelőre nem kapkodnak a repülőgépért, mert a típusból több nagy intézményben is vannak eredeti állapotú, restaurált példányok. A HB-RSC-t az üzemeltető egy eredetileg katonai példányból alakította át, több ponton módosították, modernizálták is.
A Lufthansa kihátrált a német Tante Ju projektből, 2021-ig a svájci Ju-52-esek sem repülnek
Mint arról beszámoltunk, 2018 augusztusában sétarepülés közben szenvedett balesetet a svájci Ju Air 1939-ben gyártott Junkers Ju-52 típusú oldtimer repülőgépe. A katasztrófa húsz emberéletet követelt.
A gépen nem volt a repülési adatokat rögzítő berendezés, „feketedoboz”, így csak a roncs utólagos műszaki vizsgálatából és a szemtanúk beszámolóiból lehet következtetni a baleset okaira.
A kivizsgálók novemberben megállapították, hogy a gép szárnyában – nagyrészt a korából adódóan – olyan anyagfáradási hibák keletkeztek, amelyeket a rutin karbantartásokon nem lehetett észrevenni. Ezeknek a szakemberek szerint nincs köze az augusztusi katasztrófához. Ennek ellenére novemberben a Ju Air teljes flottájára repülési tilalmat rendelt el a svájci hatóság, a gépek csak alapos műszaki átvizsgálás, és a feltárt hibák kijavítása után emelkedhetnek ismét a levegőbe.
Márciusban pedig a cég kereskedelmi repülések lebonyolításához szükséges engedélyét is bevonták, és várhatóan az oldtimer gépekre vonatkozó szabályok jelentős szigorítása után kereskedelmi járatokat nem üzemeltethetnek többé a gépekkel, csak klubtagok repülhetnek majd.
A svájci légitársaság bejelentette, 2021-ig semmilyen körülmények között sem használja megmaradt két Ju-52-esét.
A HB-HOP és HB-HOS lajstromjelű gépeket az Aerotelegraph cikke szerint teljes körű felújításnak vetik alá, és „szinte új gépként”, minden tekintetben hibátlan műszaki állapotban állítják majd vissza a forgalomba.
Kevésbé pozitívan áll hozzá a „Tante Ju” becenevű típus kérdéséhez a szintén egykori üzemeltető Lufthansa, amely a D-AQUI lajstromjelű példányt üzemeltette.
Januárban a német légiközlekedési óriás leállította a repüléseket a 83 éves géppel, a hivatalos álláspont szerint a vele kapcsolatos további pénzügyi veszteségek és a repülések jelentette biztonsági kockázatok elkerülése érdekében.
A mára legendássá vált három motoros gépnek jelenleg múzeumi helyet keres a cég, amely szétszerelve, a hamburgi repülőtér egyik hangárjában várja sorsát.
A Lufthansa emellett még ennél is gyorsabban hátrált ki egy Lockheed L-1649 Starliner felújítása mögül, amelyen 2007 óta dolgoztak a szakemberek. Az amerikai négymotorosnak eredetileg 2011-ben kellett volna újra felszállnia, de a rengeteg csúszás, az egyre csak növekvő költségek és szaporodó problémák miatt a projektet 2018-ban leállították – írta meg a Flightglobal.