A svájci légügyi hatóság megtiltotta a nosztalgia járatokat üzemeltető Ju-Airnek a kereskedelmi járatok üzemeltetését, a cég a tavalyi katasztrófát követően elrendelt teljes tilalom feloldása után is csak klubtagjai számára teljesíthet majd privát sétarepüléseket. Az oldtimer repülőgépekkel teljesített sétarepülések, vagy nosztalgiajáratok szabályzását jelentősen szigorítanák európai szinten.

Mint arról beszámoltunk, tavaly augusztusban balesetet szenvedett a Ju-Air HB-HOT lajstromjelű Junkers Ju-52 típusú oldtimer repülőgépe.

Illusztráció, a tavaly augusztusban lezuhant Ju-52-es egy korábbi fotón. (Fotó: AIRportal.hu)

A „Tante Ju” becenevű gép Locarno-ból tartott a svájci Dübendorfba, amikor repülés közben 2540 méteres magasságban eddig ismeretlen okok miatt egy hegyoldalnak csapódott.

A gépen tartózkodó 17 utasból és három fős személyzetből senki nem élte túl a katasztrófát, ami miatt novemberben a Ju-Air minden repülőgépének megtiltották a repülést.

Ezt azzal indokolták, hogy a lezuhant példány átvizsgálása során anyagfáradási hibákat, szerkezeti problémákat fedeztek fel, és ezek meglétét nem lehet kizárni a másik két Ju-52 – HB-HOP és HB-HOS – esetében sem.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

További aggodalmakra ad okot, hogy ezeket a hibákat a rutin karbantartások és átvizsgálások során nem lehet észrevenni.

Szigorú szabályokat vezetnek be

Az évtizedek alatt megjelent, korábban nem ismert hibák kiütközésének lehetősége miatt az illetékes hatóságok a baleseti kivizsgálással párhuzamosan az oldtimer gépekre vonatkozó általános szabályokat is felülvizsgálták – írja a Flightglobal.

Ennek eredményeképp jelentős szigorítások várhatók az idei évben Európában az oldtimer típusok – például a Ju-52-esek – repüléseinek szabályozásában.

Az öreg repülőgépek megnövekedett baleseti kockázatai miatt a hatóságok várhatóan megtiltják a kereskedelmi járatok üzemeltetését.

Teljes repülési tilalmat ugyanakkor nem vezetnek be, a nosztalgia repüléseket üzemeltető cégeknek, (légi)társaságoknak viszont klubokat kell létrehozniuk, és csak a tagok repülhetnek majd a gépekkel, sőt a tagságnak legalább 30 napra érvényesnek kell lenni.

A tagság együtt kell járjon egy oktatással, amelynek keretében mindenkit tájékoztatni kell az öreg repülőgépekkel történő repülések plusz kockázati tényezőiről.

A svájci hatóság közleményében kiemelte, hogy a legtöbb öreg repülőgép – pl. a Ju-52-es típus – esetében a gyártó már megszűnt, így az nem tudja szavatolni a gépek légialkalmasságát, a hatóság pedig nincs abban a pozícióban, hogy átvállalja ezt a feladatot.

Már a ma érvényben lévő szabályok is előírják, hogy az olditmer gépek üzemeltetőinek teljes körű szaktudással és technikai háttérrel kell rendelkezniük a karbantartások elvégzéséhez. Amennyiben ezek nem állnak rendelkezésre, az üzemeltetőknek érvényes szerződéssel kell rendelkezniük egy olyan céggel, amely ezt a háttértámogatást képes számukra biztosítani.