A vezeték nélküli szórakoztató rendszerek egyre inkább elterjedtek, és idővel a legtöbb nagy fapados cég át fog állni a technológiára már az Európán belüli járatokon is.

Az Egyesült Államokban a fedélzeti szórakoztató rendszer a keskenytörzsű gépeken hétköznapi, Európában viszont nem az. Olyannyira nem, hogy újdonságszámba megy, ha egy-egy légitársaság bejelenti a szolgáltatás indulását. Bár az amerikai és az európai között van egy különbség. Amerikában a hagyományos, ülésekhez telepített szórakoztató rendszerek vannak, Európában viszont egy üzemeltetés szempontjából előnyösebb verziót használnak: a wifin keresztül elérhető rendszereket.

Anno a Norwegian Air Shuttle volt az első, aki ezt bevezette, a szolgáltatáshoz műholdas wifit is biztosítottak, a jeleket a Budapesten felszerelt berendezések fogják. Ehhez a körhöz csatlakozott később a Lufthansa, idén januárban sor került az első, élő adás sugárzására, amit egy repülési magasságon lévő repülőgép fedélzetéről sugároztak.

Fotó: easyJet

Az újabb belépő ebbe a világba az easyJet, amely szintén vezeték nélküli IFE szolgáltatást jelentett be, a folyamat tehát úgy tűnik, hogy megállíthatatlan, már most is több száz gép fedélzetén érhető el ez a szolgáltatás. Budapestről a Norwegian mellett az Air Dolomi által üzemeltetett müncheni Lufthansa gépeken találkozni ég a rendszerrel.

De a Lufthansa keskenytörzsű flottájában hamarosan egyre elterjedtebb lesz a szolgáltatás, még 2015-ben írtak alá szerződést 300 darab A320-as felszereléséről, de ugyanennyi gépet szerelnek fel ugyanilyen tecnhológiával az International Airlines Group légitársaságainál is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az easyJet azonban egyben különbözik majd a versenytársaktól: nem teljesen online lesz a szolgáltatás, mivel a tartalmakat egy a gép fedélzetén lévő szerver segítségével lehet elérni, amelyhez persze wireless módon lehet csatlakozni a saját eszközünkkel.

Az első online konferencia a Lufthansa egyik gépének fedélzetéről, utazómagasságon. (Fotó: Lufthansa)

Andrew Middleton, az easyJet kiegészítő árbevételeiért felelős vezető az ATW Online-nek azt mondta, bár időtálló a megoldás, de nem fognak késlekedni, ha azt látják, hogy jobb lenne áttérni a hagyományos, műholdas alapú internetes kapcsolatra és a teljesen online IFE-re.

A fedélzeti szórakoztató rendszer nagyon izgatja a fejlesztők fantáziáját, számos elképzelés született már a közelmúltban arra, hogyan fokozzák a felhasználó élményt a modern technológia segítségével. A VR-szemüvegektől kezdve az online, saját eszközökön elérhető IFE felületig sokféle megoldást mutattak már be, köztük a VR-szemüveggel például a gépek falait teljesen átláthatóvá lehet tenni, és a médiatartalmak fogyasztása is más dimenzióba kerülhet.