Összegyűjtöttük, hogy mely új típusok jelenhetnek meg az egeken 2017-ben. Az Airbus és a Boeing új típusai mellett jön a Comac és az Embraer újdonsága is, izgalmas évnek nézünk elébe.
Airbus
A321neo
Toulouse-nál egyenesen dömping lesz az új modellekből, amelyekre szükségük is van. A kisebb hasznot hozó keskenytörzsű piacon az előrejelzések szerint felpörög a neósító gépezet és kereskedelmi forgalomban is bemutatkozik a tavaly Budapesten is megfordult A321neo. Toulouse rendkívül nagy reményeket fűz a típushoz, nem is minden ok nélkül: azt remélik, hogy a most Boeing 757-eseket használók erre a típusra térnek át. A piac egyelőre ennek megfelelően cselekszik, hiszen a 240 székes gépből eddig 1376-ra kaptak rendelést, míg a Boeing a legnagyobb, 9-es 737 MAX-ból 418-at adott el. Ezért aztán folyamatosan megy az ötletelés Rentonban, hogy hogyan növeljék a MAX teljesítményét, kapacitását.
A319neo
A legnagyobb testvér mellett a legkisebb is bemutatkozhat, igaz, egyelőre nem kereskedelmi repülés során, hanem egyelőre szűzrepülés formájában. A technikájában a többi testvérével megegyező, de kapacitásban kisebb A319-esre az igény is némileg visszafogottabb, mivel a légitársaságok inkább a nagyobb és hatékonyabb gépek felé kacsintgatnak. Ennek megfelelően a 140 székes gépből eddig 58 darabot adtak el. A legtöbbet, 28-at az Avianca kért, azt nem tudni, hogy ki lesz az indító légicég.
A330neo
Nem sokkal karácsony előtt már kigördült a csarnokokból a legsikeresebb szélestörzsű típus, az A330 neo változata, igaz, egyelőre hajtóművek nélkül. Ezek után nem kell hozzá nagy fantázia, hogy rájöjjünk, még az idén fel is száll a típus első példánya, kereskedelmi forgalomba várhatóan jövőre áll, elsőként a TAP-nál. A húszéves A330-ast a mérnökök új hajtóművekkel, és az A350-eséhez hasonló szárnyvégekkel tették gazdaságosabbá, az XWB-től ezen kívül a fekete keretes pilóta ablakokat is megörökölte. Eddig 1876 fogyott belőle, legtöbbet az Air Asia X rendelt.
A350-1000
Toulouse másik nagy dobása, az A350-es is jelentkezik újdonsággal idén, a legnagyobb, ezres variáns a tavaly novemberi szűzfelszállás után várhatóan 2017 év végén már kereskedelmi forgalomba is áll a Qatar Airways-nél. A 366 székes gépet a Boeing 777-300ER-je ellen küldik harcba az európaiak. Az adatok szerint ezres A350-ből eddig 195-öt adtak el, legtöbbet, 37-et az indító légicég, a Qatar kért.
Boeing
737 MAX 8
Némileg kisebb lendülettel ugrik neki a Boeing a 2017-es évnek, már ami az újdonságok számát illeti. A legfontosabb természetesen a 737 MAX 8-as, a mostani 737-800-as utódja lesz. A tavalyi szűzrepülés után a típus idén már várhatóan utasokat is fog szállítani, elsőként a világ legnagyobb diszkont légitársasága, a típus fő üzemeltetője, az amerikai Southwest színeiben. Renton azonban nem dőlhet hátra, mivel a MAX 8-asból eddig 1800-at adtak el, míg az Airbus csak az A320neóból annyit (3300-at), amennyit a Boeing az összes MAX variánsból.
737 MAX 9
Lassan az inkriminált jelzőt is oda lehetne biggyeszteni szegény 737 MAX 9 elé, ugyanis az A321neo és A321LR miatt a tavalyi évben rengetegszer citálták a típust, mint problémaforrást. A Boeing ugyanis versenytársához képest kisebb kapacitású gépet készített, emiatt jelentős piacot vesztett. Eddig 418 talált gazdára a 220 székes gépből, amelynek végösszeszerelésén már dolgoznak Rentonban, idén a szűzfelszállását láthatjuk.
787-10
Levegőbe emelkedhet a Dreamliner széria utolsó variánsa, a 10-es is 2017-ben, bár kereskedelmi forgalomba várhatóan csak jövőre fog állni a Singapore Airlines színeiben. Bár a verziószám nagyobb, és ezzel együtt a kapacitás is megnőtt 330 székre, de a Boeing a kerozin-felhasználást szem előtt tartva hatótávolságát csökkentette a többihez képest. Jelen állás szerint a 10-es verzióból 154-re érkezett megrendelés, a legtöbbet, 30-at az indító Singapore Airlines, az Etihad, illetve az Air Lease Corporation lízingcég vett.
Irkut
MC-21
Ha minden a terv szerint halad, akkor 2017-ben felszállhat az oroszok válasza a keskenytörzsű piacon: az Irkut MC-21-es, amelyet a Pratt & Whitney, illetve az Aviadvigatel hajtóműveivel szerelnek. A 135-178 székes gépen a Jakovlev és az irkut szakemberei dolgoznak, megrendelői között főként orosz társaságokat látunk, élükön az indító légitársasággal, az Aeroflottal. A gép nem is igazából az Irkut, hanem Putyin személyes válasza az Airbus és a Boeing típusaira.
Comac
C919
Talán a legnagyobb bizonytalansági tényezővel a kínaiak típusa bír, mivel többször halasztották már el évekre a programot. A legutóbbi hírek szerint azonban úgy néz ki, idén csak a levegőbe emelkedhet a kínaiak válasza a Boeing 737-esére és az Airbus A320-családjára. Várhatóan áprilisban lesz a szűzfelszállás, kereskedelmi forgalomban két évvel később jelenhet meg a CFM International LEAP-1C hajtóművével szerelt keskenytörzsű utasszállító a China Airlines színeiben. Eddig 537 gépet adtak el 90 százalékban kínai légitársaságoknak.
Embraer
E195-E2
Kicsit felpezsdül a regionális gépek piaca is a némileg megkésve, de azért felszálló Embraer E195-E2-vel, amely a mostani gépek továbbfejlesztett változata. A Bombardier CS100-as ellenfelének szánt, 144 székes gép a szűzfelszálláson lehet túl ebben az évben, hogy aztán két évvel később már utasokkal a fedélzetén is repülhessen elsőként a brazil Azul légicégnél, akik a legtöbbet, 30-at rendelték a gépből.