A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint mintegy 2,5 milliárd eurós bevételkiesést okoztak a 2015-2016-os európai terrortámadások a légicégeknek.
A 260 légitársaságot tömörítő, montreali kereskedelmi szervezet lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a témában végzett tanulmányuk kimutatta, az utasforgalom 1,6 százalékkal zuhant vissza az támadások után, bár ez a hatás ideiglenesnek bizonyult, 2016 júniusára már ismét a támadások előtti mértékben bővült az utasforgalom.
Nem sokkal később a bővülési ráta meg is haladta a támadások előtti szintet, mivel a globális és helyi gazdasági fejlődés képes volt támogatni a turizmus fejlődését, de nem elhanyagolható az alacsonyabb viteldíjak stimuláló hatása is.
Mindez azonban leginkább csak az európán belüli utazásokra igaz, az Ázsiába irányuló forgalomra már egyáltalán nem. Az IATA szerint az ázsiai piacokat egyébként is könnyebben megrázzák a hasonló események, és a normalizálódás is több ideig tart. Olyannyira, hogy az adatok szerint ezeken az útvonalakon a mai napig nem tért vissza a 2015 novembere előtti szintre a forgalom bővülésének mértéke.
A 2016-os évben a szektor értékesített utaskilométerben számolva 7,4 százalékkal növekedett, ugyanakkor az IATA becslése szerint a terrortámadások nélkül a bővülés mértéke 0,4 százalékponttal magasabb lett volna. Megjegyezték, hogy a világ utasforgalmából az európai cégek nemzetközi forgalma 24 százalékot tesz ki.
A szövetség párhuzamot vont a 2003-as SARS-vírus okozta forgalomcsökkenéssel, valamint a 2010-es, izlandi vulkáni hamu miatti visszaeséssel is, és megállapította, hogy a légi utazásra való igény általában rendkívül ellenálló, és csak rövidtávon képesek a sokkoló események befolyásolni.
Kiemelték ugyanakkor, hogy ellenpélda is van erre, például a szeptember 11-i események, a dotcom lufi, vagy a 2008-as gazdasági világválság. Ezeknek elhúzódó hatásuk volt a légiközlekedésre.