A kerozinárak folyamatos emelkedése miatt egyre közelebb kerül a jegyáremelés az American Airlines vezetője szerint, bár ennek hatása az utasforgalomra elhanyagolható lehet.

Az AP hírügynökség szerint Doug Parker vezérigazgató ezt azzal indokolta, hogy a kerozin a hagyományos légitársaságok esetében a bérköltség után a második legnagyobb költségtényező, a világpiaci árak emelkedése pedig már a légitársaságok nyereségét veszélyeztetik.

Az American Airlinesnál gallononként 40 centtel kerül többe most az üzemanyag, mint egy évvel korábban, a társaság ennek tudta be azt, hogy adózott nyeresége az előző évihez képest 45 százalékkal 186 millió dollárra esett.

A társaság ezzel egyidejűleg csökkentette éves profit-előrejelzését, most a korábbinál 50 centtel kisebb, 5 és 6 dollár közötti részvényenként adózott nyereségre számít.

AZ American Airlines Airbus A319-ese (Forrás: Wikimedia Commons)

Parker aláhúzta: ha a kerozinárak a mostani szinten maradnak, akkor előbb-utóbb az a jegyárak emelkedéséhez fog vezetni. Ez azonban szerinte olyan lassú lesz, hogy a légiutazás iránti nagy igényre nem lesz jelentősebb hatása.

A texasi székhelyű légitársaságnál annak ellenére nőtt 26 százalékkal az üzemanyagköltség, hogy a cég több “kerozintemető” gépét kivonta a forgalomból és új, hatékonyabb típusokat vett át.

A kimutatás szerint az első negyedévben a cégnél 1 milliárd gallon (3,7 milliárd liter) üzemanyag fogyott, amelyért gallononként 2,1 dollárt fizetett szemben a tavalyi 1,7-tel. Számításaik szerint, ha a kerozin a 2017 év eleji áron lenne, akkor 412 millió dollárral kevesebbet kellett volna rá költeni.

Az utasforgalomban már a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) is számol a kerozin növekvő árának hatásával, legutóbbi elemzésük szerint nem csak a jegyár emelkedéséhez, de az utasforgalom csökkenéséhez is vezethet a jelenség, ugyanakkor az élénkülő gazdaság, és az ennek nyomán fejlődő kereslet ellensúlyozhatja a negatív hatást.