Nem sikerült túl fényesre a Jetstar ausztrál légitársaság pilóta kadétjának első felszállása: túlhúzta az Airbus A320-as sidestick-ját, emiatt odacsapta a gép farkát a futópályához, a járatot meg kellett szakítani.

A Jetstar Airbus A320-asa 134 utassal a fedélzetén Melbourne-ből szállt fel, és Hobartba tartott volna, de már a felszállásnál gondok akadtak. A kadét pilóta ugyanis a szükségesnél jobban húzta hátra a sidestick-et, emiatt a gép farokrésze hozzáért a futópálya aszfaltjához, úgynevezett tailstrike-ot szenvedett.

Az eset még tavaly májusban történt, de az Ausztráliai Balesetvizsgáló Bizottság a napokban hozta nyilvánosságra az esetről készült végső jelentést. Ebben az áll, hogy a pilótafülkében hárman tartózkodtak, a kapitányon és a kadéton kívül egy másik pilóta is jelen volt elsőtiszti beosztásban.

A jetstar Airbus A320-asa landolás közben. (Fotó: Jetstar Facebook)

A kadét a negyedik szektorát teljesítette Airbus A320-assal, de ez volt ez első járata, amelyen nála volt az irányítás.

A vizsgálat kiderítette, hogy a pilóták közötti kommunikáció jó volt, a felszállás során beszéltek is arról, hogy furcsa hangokat hallottak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az akkor még csak feltételezhető tailstrike-ot követően a gép azonnal jelentette a légiforgalmi irányításnak, hogy visszatérnek a repülőtérre, azt azonban elfelejtették közölni, hogy mi a visszatérés oka. Ez a vizsgálat szerint azért lett volna fontos, mert a repülőtéri személyzet elkezdhetett volna a balesetből származó roncsdarabokat keresni a futópályán.

Az eset után a kadét helyére a fülkében tartózkodó első tiszt ült be, majd a géppel biztonságosan leszálltak a 27-es futópályán.

Visszatérés után a személyzet átvizsgálta a gépet, és kiderült, hogy a gép törzsének hátsó része valóban leért a felszállásnál, a segédhajtómű (APU) több alkatrésze is megsérült, szerkezeti sérülést azonban nem szenvedett, pár nappal később az Airbus újra forgalomba állhatott.

A kadét pilótának ezek utáni további szimulátoros képzéseket kellett elvégeznie, hogy újra a pilótaülésbe ülhessen, a Jetstar pedig körlevelet küldött, amelyben felhívta a figyelmet, hogy minden esetben jelenteni kell az ilyen eseményt a légiforgalmi irányításnak.