A három legnagyobb USA-beli légitársaság és a Hawaiian egyaránt határidőre eltávolította a Tajvanra mint önálló országra utalást a honlapjáról. Viszont a megoldással a kérelmező Kína nem elégedett, szerinte kevés, hogy csak a városnevek szerepelnek a portálokon.

A nemzetközi helyzet fokozódik Kelet-Ázsiában: Kína hivatalosan is elégedetlenkedik, hogy a három nagy egyesült államokbeli légitársaság, az American, a Delta és a United, illetve a Hawaiian „nem megfelelően” járt el a kérésére a minapi határidőig.

A kommunista ország ugyanis azt szerette volna a Japan Times cikke szerint, ha a tavasszal megkért mintegy negyven légitársaság Tajvan helyett „Kína, tajvani régió”, vagy „Tajvan, Kína” néven szerepelteti online rendszereiben a szigetországot.

Csak a United repül Tajvanra az érintett cégek közül, a többiek code-share formában juttatják el utasaikat a szigetországba (Fotó: AIRportal.hu)

Utóbbi verziót választotta például a Lufthansa és az ausztrál Qantas is a kutatásunk szerint. Számos légitársaság, e kettő mellett például a British Airways és az Air Canada, már korábban meghajolt Kína akarata előtt, félve a szankcióktól, de az amerikai cégek eddig kivártak.

Az USA-beli légitársaságok sajátos megoldást választottak: Tajvanra rákeresve csak a sziget elérhető városainak nevét és reptéri kódját jelzik, az országot nem.

Ugyanakkor a United és a Delta még messzebb ment: nem csak a tajvani, hanem a szárazföldi kínai városoknál, például Sanghaj, Peking, vagy Csengtu esetében is így változtatták meg a honlapjukat. Eközben más országbeli célállomásaiknál szerepel az adott állam megnevezése.

Az American a szárazföldi Kína városainál továbbra is kiírja az országot, a Hawaiian rendszerében viszont nem találtuk már meg Tajpejt, vagy bármely más tajvani célállomást (elvileg code-share megállapodása van a Tajpejből Honoluluba repülő China Airlines-szal).

Fotó: AIRportal.hu

A történelmi háttér annyi, hogy 1949-ben a kommunista forradalom és a polgárháború után Tajvanra menekült az 1912-ben megalapított köztársaság kormánya.

A szovjet érdekszférába került szárazföldi rész, a Kínai Népköztársaság pedig máig fenntartja az igényét az önnálósult szigetre.

Tovább fokozza a bonyodalmat, hogy Tajvan egyébként hivatalos nevén Kínai Köztársaság (a fentebbi helyzet miatt), és a költözés után hosszú évekig fenntartotta igényét a szárazföldi kínai területekre is – a diplomáciai villongás pedig azóta is tart.

A gazdaságilag és politikailag is egyre erősebb Kínai Népköztársaság pedig a Kínába és Tajvanra repülő légitársaságokhoz intézett „kéréssel” próbálja meg most érvényesíteni az akaratát. Minden térképen, foglalási rendszerben és más helyen azt szeretnék látni a légügyi hivatal, a CAAC levele szerint, hogy Tajvan a Kínai Népköztársaság része.

Fotó: Airbus

A levélre reagálva májusban a Fehér Ház is megszólalt, a flightglobal.com minapi cikke emlékeztet arra, hogy „orwelli nonszensznek” nevezték Kína követelését.

Az USA elnöki hivatala hozzátette, hogy egyre erősebben igyekszik a kínai kommunista párt „ráerőltetni az akaratát” amerikai polgárokra és vállalatokra, ezért visszautasítják az ilyen politikai kezdeményezéseket.

A portálnak az érintett USA-beli légitársaságok azt nyilatkozták, hogy mivel a repülés globális piac, “meg kell felelni” az adott célország szabályainak. A négy közül egyébként csak a United repül saját géppel Tajvanra, a többiek code-share formában teszik elérhetővé utasaiknak a szigetországot.